Week 3 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Edwin Haperen - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Edwin Haperen - WaarBenJij.nu

Week 3

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

23 Februari 2009 | Ghana, Accra

Week 8

Maandag 16 februari 2009

±32º (zonnig met een lekker wind en beetje bewolking)

Het is weer zover we mogen weer gaan graven deze morgen. We hebben besloten om lekker vroeg te beginnen zodat we ’s middags wat eerder kunnen stoppen. Dit omdat we moeten graven en dat is minder prettig in de volle zon.
Eerst hebben we de schade bekeken van de regen die afgelopen zaterdag is gevallen nou regen zeg maar gerust tropische regenbui. De schade viel gelukkig mee er was alleen wat van de pikketjes weg en de touwtjes lagen ergens anders.
Vandaag hebben we alles goed uitgezet zodat ook de middenstrook kan worden uit gegraven. Hieraan ben ik vandaag gestart we zijn nu helemaal rond. Nu kunnen we morgen alles op hoogte en waterpas gaan zetten. Er is alleen 1 nadeel omdat we geen hout hebben om en bouw raam uit te zetten hebben we alles met pikketjes en een stukje touw uitgezet
Onderweg richting het ziekenhuis zijn we langst Dr. Narh zijn woning gelopen om het een en ander aan materieel op te halen wat hij nog had liggen.
We hebben vandaag in het ziekenhuis gegeten tussen de middag. En we hebben ook meteen onze contracten op gehaald om deze richting Nederland te zenden (via mail). Toen vroeg de Administrator aan ons of wij zijn computer konden maken want hij snapte er niets van. Het waren 2 splinter nieuwe laptops. Die nu helemaal goed werken. Als wat zijn wij hier nu als operators of als bouwkundige?
Rond 4 uur waren we weer terug dit mag ook wel want we waren vanmorgen al om 7 uur begonnen met graven.

Dinsdag 17 februari 2009

±36º (zonnig en benauwd)

Deze dag was een eenzame dag zonder Stijn die lag namelijk ziek op bed. Deze morgen ben ik maar gewoon een normale tijd begonnen rond de klok van 8. vanmorgen heb ik niet gegeten omdat ik me zelf niet zo lekker voelde. En toen zaten we ook nog in een overvolle tro tro en in die tro tro werd ik nog en huwelijk gevraagd ook. En wat is daarop u antwoord NEE.
Dat is best wel komisch hier want je wordt hier echt te vaak ten huwelijk gevraagd en dit omdat al die mensen heel graag naar Nederland willen omdat daar geld is.
Ik ben vanmorgen maar alleen gaan graven en heb dit maar anderhalf uur gedaan. Toen ben ik iets voor Naut en Marjolein gaan maken. Een telraam voor op het eiland als hun wiskunde les willen gaan geven.
Om 14:00 hadden we een afspraak op de ATI met Harry dat is het hoofd van de computer afdeling. Om te bespreken of Auto CAD mogelijk is op de computers. Hij was het er eerste instantie niet mee eens omdat hij bang was dat het zou samenwerken met het netwerk en dan zouden we het niet mogen installeren omdat er geen anti virus op de computers staat. Maar Stijn en ik hadden uitgelegd dat het los van het internet stond en toen mochten we meteen alle computers installeren. Hij trommelde heel de klas op om weg te gaan zodat wij het lokaal voor onszelf hadden. Was helemaal niet nodig maargoed.
Op de school zelf vroegen de docenten hoe het met het graafwerk ging en met de studenten. Waarop wij antwoorden dat we geen studenten hadden op de bouw, omdat de hoofd bouwkunde dit te zwaar vind voor zijn studenten. De docenten vonden het een beetje raar. Bij bouwen hoort ook graafwerk en uitzetwerk en dat is hier nou eenmaal niet gemakkelijk.
De docent was zo blij met ons dat wij auto CAD hadden geïnstalleerd dat hij ons zijn brood gaf wat hij voor zichzelf had gekocht. Wij waren hem daar natuurlijk heel dankbaar voor maar vonden dit helemaal niet nodig.
Hij zou zo spoedig mogelijk contact met ons opnemen om de lessen in het auto CAD te starten. En we moesten hem nou eerst maar leren omgaan met auto CAD.

Woensdag 18 februari 2009

±36º (zonnig)

Zoals elke dag zijn we natuurlijk vanmorgen weer lekker op tijd vertrokken om te gaan graven. We hebben nu op dit moment de gehele fundering rond gegraven en op diepte gegraven het enige wat we nog moeten doen is het overal even hoog maken. Het is moeilijk om alles goed waterpas te krijgen we hebben namelijk geen waterpas instrument of een laser ter beschikking.
We zijn de hele morgen continu aan het graven geweest. En ’s middags zijn we even gaan eten in het ziekenhuis om daarna vervolgens weer verder te gaan op de bouw met graven. We wilden alles vandaag zo veel mogelijk afwerken zodat we donderdag alleen nog maar hoeven af te ronden.
We hebben vandaag contact gehad met de docent J. de Pijper in Nederland om even te reflecteren over de afgelopen week.
Er is eindelijk vandaag wat meer duidelijkheid gekomen over de financiën. En Sjef heeft de school gebeld voor duidelijkheid omdat wij stil liggen op de bouw.
Nu is er een bedrag overgemaakt waar we het eerste deel mee kunnen gaan starten. We gaan volgende week starten met het inkopen van materialen en als het een beetje mee zit willen we woensdag het staal gaan vlechten en donderdag de fundering storten.
We hebben met Sjef een gesprek gehad over het geen wat we willen voorbereiden voor een gesprek met dokter Narh en wat onze nieuwe ideeën zijn om eventueel voordeliger te gaan bouwen.

Donderdag 19 februari 2009

±36º (zonnig)

Vanmorgen de laatste morgen dat we zouden hoeven te graven. We waren rond 8 uur op de bouw en maar gelijk gestart met graven en hakken. Het ging sneller dan verwacht want we hadden meteen de waterpas mee genomen om te controleren of overal de diepte ongeveer juist was, en dit was vrijwel op alle plaatsen. Toen Sjef kwam kijken hoe het ging met het laatste graaf werk konden we mede delen dat het gedaan was. Wat normaal 8 Ghanese in 2 dagen doen, doen Stijn en ik in 7 dagen maar dan met z’n tweeën en dat is ook nog eens een stuk voordeliger. We weten ieder geval zeker dat we maar 1 fundering uitgraven.
We kunnen als alles mee zit een hoop dingen kort sluiten met Dr. Narh en dan kunnen we maandag de inkopen gaan doen om vervolgens woensdag te starten met wapening vlechten en donderdag met de eerste groep studenten van de ATI fundering te gaan storten.
Vanmiddag zijn we naar de ATI gegaan om met Harry even het een en ander door te spreken over de auto CAD lessen maar dit ging helaas niet door.
De reden dat het niet doorging was omdat ze een belangrijke vergadering hadden. Ze zouden namelijk moeten gaan beslissen wie de nieuwe directeur gaat worden van de ATI en dat zou morgen afgerond worden en dan verwachten wij dat vanaf 1 maart een nieuwe directeur op de ATI is en dan kunnen we contracten gaan afsluiten.
Nu is die afspraak verzet naar komende maandag. En dan hebben we ook meteen een afspraak geplant met de houtbewerking. En we willen de inkopen gaan doen.
Verder hebben we in de loop van de middag bij het huisje gezeten en hebben we het een en ader op een rijtje gezet. Wat we willen bespreken met Dr. Narh en hoe we bepaalde dingen willen gaan regelen.
Ook heb ik een tekening gemaakt over het feit ‘’om de hoek metselen’’ zodat we dokter Narh uit kunnen leggen dat dit net zo sterk is als een kolom plaatsen. En het bespaart ook nog eens een hoop geld.

Vrijdag 20 februari 2009

±36º (zonnig en stevige wind)

Lekker een dagje rusten dit hadden we wel nodig. Na al dat graafwerk deze week. Ik en ’s morgens samen met Stijn lekker gaan hardlopen richting Sjef om daar een kop koffie te drinken en even gezellig te kletsen.
Later op de ochtend zijn we richting het zwembad hard gelopen om lekker te gaan zwemmen (sportief dagje). We hebben even lekker een biertje gedronken en lekker in de zon gelegen.
Grace kwam ’s avonds voor ons koken we gingen dit keer weer iets nieuws Ghanees eten Foefoe dat is een soort deeg met soep. En we hadden ook tilapia dat is vis.

Zaterdag 21 februari 2009

±36º (zonnig en plakkerig)

We gingen vandaag naar Accra naar de Craft markt. Dit is een markt waar je allemaal houtwerk kunt kopen en kleding en stof en alles wat er op Afrikaans gebied is. Het is op de markt vooral leuk om te onderhandelen.
Vanmorgen waren we al op tijd vertrokken met de Tro Tro naar Accra voor 2,70 cedie. Dit is echt de moeite. De rit duurde ongeveer ander half uur.
Op de Craft markt aangekomen hebben we allemaal rondgelopen om een beetje een idee op te doen en misschien ook nog wat te kopen. Maar dat zou pas in een later stadium komen. Ik kon het wel goed vinden met die mensen op de markt en ik heb dus ook veel visite kaartjes gekregen en telefoon nummers van verkopers dat ik later met hun contact zou opnemen. Ook was er een man die mijn jambe les had gegeven dat is echt vet. Toen wou iedereen natuurlijk.
Stijn en ik hebben ook nog even samen boodschappen gedaan. We hadden een lijstje gemaakt van wat we allemaal moesten hebben en zijn toen richting de Shoprite gegaan met de taxi. En daar zat ook een Fast food restaurant dus wat hebben wij gedaan. Een Chees burger gegeten natuurlijk. Toen zijn we met de tro tro naar Thema gegaan en zijn we daar overgestapt naar een aderen tro tro richting Ada Foah.
’s Avonds zijn we uit eten geweest dit doen we namelijk iedere zaterdag. En ik ben nog even met Naut een biertje blijven drinken.

Zondag 22 februari 2009

±34º (zonnig en stevige wind)

Het as de bedoeling om deze morgen uit te slapen maar dit ging helaas niet door. Al vroeg ging de telefoon het was Sjef omdat we een afspraak zouden maken met Dr. Narh maar nog geen tijd hadden afgesproken. Hij was hier al om 9 uur.
Hij had een punt wat zeer snel besproken moest worden en dat ging over positie van de woning die Stijn en Ik nu hebben uit gegraven. Deze is niet goed. Hij vind dat deze te ver weg licht van de andere 3 huisjes. Hij wil dat wij mensen in huren om een nieuwe fundering uit te graven. Dus wat zeggen we dan, 7 dagen voor niks zo gezwoegd. Kunnen we deze week nog niet starten met fundering. Maar Dr. Narh zij dat hij die mensen ging proberen te regelen en dat we alsnog deze week folie konden leggen en wapening vlechten en dergelijke. We zullen zien.
Verder heb ik een voorstel gedaan om de kolomen te laten vervallen en deze is er door. Hij vond het een goed idee en zij laat maar zien hoe het in elkaar zit, toen heb ik even een tekening gemaakt en hij was het er mee eens.
Ook hebben we met Dr. Narh geregeld dat als we grote partijen materiaal nodig hebben dat hij dit voor ons zal kopen in dit uiteindelijk in de kosten zou kunnen schelen.
Verder hebben we toestemming om het bouwen te gaan starten dus dan gaat het echte werk nu beginnen naar een hoop voorbereiding en dingen proberen te regelen. Morgen hebben we de eerste auto CAD les op de school aan de docent Harry.
Naut en ik zijn gezellig samen naar het zwembad geweest en hebben daar ook wat gegeten dit was wel geslaagd een lekkere hamburger!
’s Avonds hebben we banku gegeten met pindasoep en koeienvlees wat Grace kwam weer voor ons koken. Dit was niet echt super lekker.

• 23 Februari 2009 - 08:58

Judith:

Heey edwin.
    Wat een werk zeg al dat graven pff.
    heerlijk ook met die warmte.
    Wat dacht je samen met stijn het is hier warm genoeg om lekker een stuk te gaan hardlopen..
    Wel balen dat jullie zondag zo vroeg wakker gebeld werden om dit slechte bericht te bespreken.
    maar gelukkig wordt er wel iets geregeld dat jullie verder kunnen.
    werkse nog en tot horens..
    Liefss Judith

• 23 Februari 2009 - 11:38

Frans En Elly:

Hoi Blafano,

Je ziet nog niet zwart. Kan ook niet met dat dorre grijs/beige zand in de bouwput. Das wel zweten zeg, die fundering uitgraven met de pikhouweel en de schep. Het zit allemaal nog niet mee, maar plannen zijn er zat. Komt uiteindelijk allemaal wel goed. Je hebt nog wel even de tijd.

Hier is Carnaval losgebarsten. Morena, Sander en ik zijn naar de opstoet in Goirle geweest. Zondag zijn Morena en Sander nog in Tilburg naar de optocht gaan kijken. Frans doet niet aan Carnaval, die vist liever. Maar dat wist je vast al wel.

Veel succes met de CAD-cursus en de fundering. En hopelijk komt er wat meer schot in, want er wordt ook veel "vergaderd". Lijkt Nederland wel.

Groetjes van ons allen.

• 23 Februari 2009 - 17:33

Annie Heeren-Snoys:

Ha die Edwin,

Ben je inmiddels een beetje gewend aan de tropische hitte? Zo te lezen moet er hard gewerkt worden en het resultaat is volgens mij niet altijd helemaal wat je ervan verwacht had. Maar je zal zien, het komt allemaal goed (dingen kosten in de tropen nu eenmaal meer tijd). Nog heel veel plezier daarginds en blijf van die leuke stukjes schrijven dan kunnen wij lekker meegenieten.

Groeten,
    Annie en Ben Heeren

• 27 Februari 2009 - 13:09

Arjen:

Hee Edwin,
    Goed bezig daar in Ghana. Gelukkig hebben wij hier Atlas kraantjes om te graven. Nog een ding waar ik me zorgen over maak; die foto met die baby. Die koter is toch niet van jezelf?
    Arjen

• 27 Februari 2009 - 16:21

Wouter:

Hey Ed,
    Vette kever.....Kun je hem niet kopen? Kun je daar ook sluitelem!

• 27 Februari 2009 - 18:45

Toinet:

Hoi Edwin
    Dat is allemaal hard werken en dan is het nog niet op de goede plaats ook, en dat allemaal in die hitte. Kun je dat nogal volhouden?
    Wij hebben de carnaval er weer op zitten.
    We hebben nog met zijn alle bij oma mosselen gegeten en Rowan kwam ook. Dat was leuk.
    Groetjes van ons allen

• 01 Maart 2009 - 07:05

Jan:

Hallo Edwin,

Fijn dat je op de ATI al heel wat zaken hebt kunnen regelen. Fundering niet op de juiste plaats? Heeft Dr Narh de bouwtekeningen niet gezien! Geniet van het leven daar in Ghana. Veel succes!