Week 4 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Edwin Haperen - WaarBenJij.nu Week 4 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Edwin Haperen - WaarBenJij.nu

Week 4

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

03 Maart 2009 | Ghana, Accra

Week 9

Maandag 23 februari 2009

±38º (zonnig en benauwd)

Zondag avond belde Sjef ons om mee te delen dat Dr. Narh de grondwerkers voor de juiste fundering en de septic tank had geregeld. Ze zouden maandag morgen al meteen om 8 uur beginnen. Stijn en ik moesten het nieuwe fundering nog uitzetten en de septic tank ook.
De mannen die waren er al op tijd wij waren zelf namelijk al om 7 uur op de bouw en toen kwamen hun ook al.
Ze hebben ons geholpen met het uitzetten van het bouwraam en we hebben ook met ze gelachen voor zover at mogelijk was. Ze verwachten er een week mee bezig te zijn het graafwerk voor beide. En het kost op zich niet zoveel geld om dat Dr. Narh het heeft geregeld.
Rond een uur of 10 zijn we terug naar huis gegaan om het een en ander voor de bespreking van vanmiddag uit te werken. We moesten nog juiste tekeningen maken van de kozijnen en een juiste staat voor het hoeveelheid hout. Dit willen we namelijk gaan uitbesteden aan de school met de studenten. En ook hebben we berekend hoeveel staal we moeten inkopen. Dit is een hoop minder omdat er 5 kolomen vervallen.
Rond 1 uur zin we richting de ATI gegaan om de afspraak met Harry voort te zitten. We zouden hem Auto CAD les gaan geven. Hij was zeer enthousiast en een snelle leerling. Morgen gaan we als het mee zit in Kasy weer en anders gaan we vrijdag.

Dinsdag 24 februari 2009

±34º (Bewolkt en af en toe een spetter)

Vanmorgen waren we alweer op tijd op de bouw aanwezig. Om het bouw plaats personeel wat betreft het graafwerk te controleren of ze goed aan het werk zijn en of ze de juiste fundering en septic tank uitgraven.
We waren al op tijd richting Kasseh gegaan om op pad te gaan voor bouwstoffen. We hebben namelijk het een en ander nodig om de fundering uit te grond te krijgen. Bouwplastic om te voorkomen dat de gestorte beton in een keer het vocht onttrekt. We hebben staal nodig wat inde fundering komt. En verder hebben we een beetje ideeën op gedaan van wat er zo wel allemaal te koop is hier in Ghana en waar we alles kunnen kopen.
We hebben uiteindelijk ook hele mooie afspraken kunnen maken met een staal leverancier. Voor een leuke prijs kan hij veel voor ons doen en het afleveren doet hij ook nog en zegt dat hij dit voor niets doet.
De mensen zijn echt sociaal hier iedereen helpt hier iedereen en het maakt ze echt niet uit waar je, je spullen koopt. Ze sturen ze net zo graag naar je buurman als dat je bij hun iets koopt.
Het is ook aardig dat ze je allemaal willen helpen met het zoeken naar juiste middelen en bouwspullen. Ze sturen je ook overal heen maar dat is door de vingers te zien.
We waren weer lekker laat thuis het was rond half 6 en vanmorgen waren we om 7 uur al weer onderweg. Dus we maken wel lange dagen hier.

Woensdag 25 februari 2009

±36º (zonnig en een stevige wind)

We waren weer op tijd op de bouw aanwezig om te zorgen dat de gravers weer goed ontvangen werden. Ze moesten nog zeker een anderhalve meter dieper graven dan ze nu al waren. In totaal moeten ze wee meter veertig centimeter diep graven. Er is alleen wel een nadeel van de grond hier. De toplaag van ongeveer een meer is echt super hard en droog dus moeilijk te graven en zodra je onder de toplaag komt is het meteen harde klei grond waar ook niet doorheen te komen is. Zelfs voor de mensen hier is het werk enorm zwaar.
Stijn en Ik hebben het plastic wat we gister hadden gekocht op de juiste maat gemaakt en dit in de fundering gelegd. Er moet plastic in de fundering om te voorkomen dat de grond het vocht uit het beton ontrekt. Doordat het hier allemaal zo droog is ontrekt vocht nogal snel.
Tussen de middag zijn we bij het ziekenhuis gaan eten. Ik heb tussen de middag ook de container die bij het ziekhuis open gebroken. Er zat namelijk een slot op maar niemand had de sleutel. Ik had een staal zaag mee genomen en het open gezaagd. Was echt in een paar tellen gebeurt. Gaat best makkelijk een container open breken. Je krijgt het er alleen wel enorm warm van.
De 100 cement zakken die vandaag geleverd zouden worden zijn bij Dr. Narh zijn woning thuis afgeleverd. Moeten we dus morgen even een pick up regelen om er een aantal op te halen voor de fundering.
Vanmiddag hebben ze staal geleverd niet volgens afgesproken tijd maar dat maakt niet uit het is in ieder geval geleverd we kunne eindelijk aan de slag. Morgen gaan we het staal vlechten met studenten als het mee zit en ook meteen storten. Zodat we volgend week als alles mee zit kunnen gaan beginnen met metselen van de fundering tot peil niveau.
Ook zijn we nog op school langst geweest om te vragen bij de hout machinale of we aanstaande vrijdag een kolom bekisting mogen maken. Hier kregen we geen goedkeuring voor en we moesten maar een andere keer terugkomen. Voor elke machine die we zouden willen gebruiken moeten we 50 cedie betalen en elk ander handgereedschap moeten we 15 cedie betalen.
Vrijdag hebben we een afspraak op school samen met Sjef om het een en ander te bespreken.

Donderdag 26 februari 2009

±36º (zonnig en een stevige wind)

Afgelopen nacht is het tropisch regenachtig geweest met weer hevige onweer en hevige weerlichting. En ook natuurlijk weer stroom uitval. Dan weet je pas wat echt donker is. Als je in je bed licht en je ziet zelfs geen hand meer voor ogen.
Vanmorgen waren Stijn en ik al op tijd onderweg richting de bouw want zoals gepland zouden er vandaag studenten komen van de ATI en er moest nog veel gedaan worden aan voorbereidingen. Het cement moest nog naar de bouw worden gebracht, staal moest nog worden gevlochten en op de juiste positie worden gelegd.
Wij waren dus al op tijd aan de slag gegaan. Om 8 uur waren er nog geen studenten we dachten dit is Ghana dus ze zullen wel later komen. Om 9 uur waren er nog geen studenten. Toen hadden Stijn en ik het gehad en belden we naar Sjef en hij deelde ons mee dat we vandaag maar vrij moesten nemen dan. We hadden deze week toch al genoeg uren gedraaid.
Zo loopt onze planning niet meer correct maar dit komt wel goed. Als we verder in het werk zijn.
Vanmiddag hebben we alles voorbereid voor het geen wat we morgen gaan doen in Asheima. We gaan namelijk hout inkopen en prijsopgave doen van bepaalde zaken.
Ook heb ik lekker eventjes mijn was gedaan en even lekker in de zon gezeten.

Vrijdag 27 februari 2009

±38º (zonnig)

We hadden rond de klok van half 10 een afspraak op de school om het een en ander te bespreken wat werkzaamheden betreft en over het krijgen van studenten. Ze willen ons wel studenten geven maar onder enkele voorwaarde:
- Ze goed krijgen te eten 2 keer per dag
- Reiskostenvergoeding
- En geen te zwaar werk te leveren
Hier moeten wij dus nodig met Dr. Narh over praten want op deze manier gaat de samenwerking niet werken. Ze kunnen alleen maar nemen in plaats van ook eens een keer iets geven.
De bespreking met Dr. Narh zal ook zondag ochtend plaatsvinden en dan zullen deze punten ook duidelijk worden besroken.
’s Middags zijn Stijn en ik weer richting de Ashantie markt gegaan om een offerte op te vragen van de deur kozijnen en raamkozijnen en deuren zelf. Afgeleverd met hang en sluitwerk. Hier is een mooi resultaat uit gekomen en dit moeten we nog bespreken met Sjef.
Op mijn site waarbenjij.nu vind ik het ook wel leuk om elke keer al die reacties van iedereen te lezen. Ik kan daar helaas niet op reageren via deze site maar vind het wel echt leuk dat jullie mij op deze manier bijhouden. Ik zet er elke week weer een nieuw verslag op en probeer ook elke week weer nieuwe foto’s er op te zetten.

Zaterdag 28 Februari 2009

±40º (zonnig)

Het was vandaag echt een hele warme dag. Vanmorgen konden we een beetje uitslapen want we hadden met Grace afgesproken om naar de monding van de zee te gaan. Grace had een bootje geregeld met een motortje, dit was wel tot onze verbazing want alles gaat hier nog met rooispanen. Onderweg richting de monding van de zee viel de motor uit van het bootje wat Grace had geregeld. Echt middel op het water zaten we daar. We hadden geluk dat er een bood voorbij kwam en waar we dus bij konden aanhangen. (met een koord tussen bood en bood en slepen maar)
Grace had ondertussen al weer een ander bootje geregeld gelukkig en toen zijn we wel bij de monding van de ze aangekomen.
Eigenlijk stelt de monding van de zee niet zoveel voor het is gewoon een plaats waar de rivier over gaat in de zee. En hier ontstaat dan een hevige stroming waardoor er weer golven komen. Het is een beetje vergelijkbaar als bij ons in Nederland de Delta werken alleen wij beschermen het land en daar is hier geen geld voor.
Na het varen op de rivier zijn we met de mannen nog even gaan zwemmen in het zwembad was ook wel gezellig.
’s Avonds zijn we met de Mannen onder elkaar lekker uit eten geweest was echt wel leuk dit moeten we ook vaker gaan doen. Ook hadden we gevraagd of Sjef mee ging eten. Ik heb deze avond nog een Cadeautje gekregen van Adi en dit cadeautje was namens Bob en Inge gegeven echt leuk.

Zondag 1 Maart 2009

±40º (zonnig en bewolkt)

Dr. Narh kwam deze ochtend al vroeg om het een en ander wat betreft het project door te spreken hoe de stand van zaken op dit moment is. En we hebben ook de financiën door gesproken. Studenten van de ATI moeten onder een aantal voorwaarde werken zoals de school aangeeft. Hier is Dr. Narh het niet mee eens. En hij gaat komende week contact met de school leggen om het te veranderen.
’s Middags ben ik nog even op het internet geweest terwijl iedereen ging zwemmen en ben ik later ook gaan zwemmen Naut en ik wilden namelijk nog even internetten (nieuws kijken). Naut en ik hadden deze dag beide veel last van hoofdpijn en misselijkheid. We vermoeden en lichte zonnesteek.
We hebben vandaag bij het zwembad gegeten. Je kunt daar echt lekker eten het is alleen wel wat duurder dan een restaurantje hier. Maar je kunt nog eten voor ongeveer 10 cedie (ongeveer 5 euro).
Al die reacties op mijn site zijn echt leuk en als ik af en toe met een kleine afrikaan op de foto sta is het niet mijn kind maar een kind wat de mensen hier wegeven aan de blanken omdat ze denken dat wij rijk zijn. Maar wij zijn ook studenten? Zeggen wij dan. Ook heb ik deze week weer leuke complimenten gehad, mijn leeftijd wordt hier op 32 jaar geschat omdat ik al zover ontwikkeld ben. Leuk he!

• 03 Maart 2009 - 14:57

Rowan:

Nou ik ben weer helemaal (verder) op de hoogte hoor!!! :):D
    Kijk nu alweer uit naar je volgende verslagje:P

Dikke kus!
    xx

• 03 Maart 2009 - 17:10

Wilbert:

Hoi,

We zijn weer helemaal bij. Zijn jullie al gewend aan de warmte en een beetje ingeburgerd?
    Lees wel dat het nu enigszins beter gaat / maar niet zoals we het hier doen.

Gr Wilbert en Tonny

• 06 Maart 2009 - 07:45

Margreet:

Het gaat er nu allemaal 'n beetje op lijken hè?Ik heb wel in de gaten dat 't leven daar wel allemaal "easy going" gaat.Die ene in het gat vd septic tank heeft zn broek al op half 11 en de tank ligt er nog niet haha.
    groetjes Margreet

• 07 Maart 2009 - 14:33

Ex Ghanaganger:

hey in tsarley korpey kun je gratis internetten...
    is gewoon draadloos het wachtwoord is tsarley korpey...

kun je zwemmen en internetten tegelijk ;)

• 08 Maart 2009 - 17:30

Jeroen:

Hoi Edwin,
    Leuk om te lezen dat het prima met je gaat. Als ik het zo lees zijn ze onze Hollandse directe aanpak daar niet gewend. Vergeet niet om daar veel plezier te maken. Met hockeyen hebben we de eerste wedstrijd, ondanks 10 man, toch gelijk gespeeld.