Wek 14 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Edwin Haperen - WaarBenJij.nu Wek 14 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Edwin Haperen - WaarBenJij.nu

Wek 14

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

11 Mei 2009 | Ghana, Accra

Week 19

Maandag 4 Mei 2009

±32º(zonnig)

Vandaag was een erg warme dag vergeleken met van het weekend. Vandaag was mijn verjaardag en dat werd me even door iedereen duidelijk gemaakt. Ik werd wakker gesmst, gebeld, en geklopt. Echt leuk..
Ik vind het ook heel erg leuk dat ik allemaal kaarten heb gekregen! Erg bedankt voor dit allemaal. Van mijn huisgenootjes heb ik ook cadeautjes gekregen zoals champagne, snoep, snoep erg lekker! En ik werd de gehele dag maar door gesmst.
De planning was eigenlijk om te gaan zwemmen maar door het slechte weer was het zwembad niet te doen het was namelijk van het weekend verregent. Toen zijn we maar naar een ander bad gegaan wel minder leuk maar goed.
In de loop van de middag hebben we het slot bij de dames gemaakt van het Aristo Huis. Dat was namelijk kapot het kon niet meer op slot. Het mechanisme van binnen was kapot.
We zijn toch maar even naar de bouw geweest vandaag we konden het toch niet laten. En er was niet super veel gedaan. Alle balken waren aan elkaar gemonteerd om geplaatst te worden op het huisje zodat deze kunnen worden verankert met de muren. Maar dit gaat allemaal morgen gebeuren.
We zijn ook uit eten geweest en het was wel lekker verder ben ik op tijd naar bed gegaan ik voelde mezelf namelijk erg beroerd. Ik heb barstende koppijn en ben snot verkouden.. leuk maar goed ook in Afrika kun je verkouden worden dus….

Dinsdag 5 Mei 2009

±28º(regenachtig/bewolkt)

Het was een beetje een moeizame dag vandaag. Precies om kwart over zes vanmorgen begon het te regenen. En even flink te waaien zoals altijd natuurlijk. Maar het jammeren was at we dus eerste instantie niet konden gaan werken. Rond een uur of 10 klaarde het op we hadden inmiddels al contact gehad met Paul of hij zou gaan werken vandaag. Hij wist ons te vertellen dat als het droog zou worden ging werken.
Om 10 uur belde Paul dus dat hij onderweg naar de bouw was. Wij hadden dus onze spullen gepakt en zijn ook naar de bouw gegaan.
Vandaag was ik steeds erger verkouden en hoofdpijn maar dit ging wel oké.
Toen we op de bouw waren aangekomen waren de mannen al gestart en wij hebben ze geholpen met alle sop zijn plaats leggen en voorbereiden op het hakwerk op de nokken waar de balken straks in komen te liggen.
De mannen klommen zo langs de ramen het huisje op en veiligheid kennen ze hier niet dus liepen ze zo over die muur rond. En stonden ze nog allemaal gek te doen ook. Paul moest even maar Tema om wat betalingen te doen voor de kerk. Hij was dus even weg. Wij zijn op een gegeven moment maar naar het ziekhuis gegaan want die gasten waren toch druk bezig met het uithakken van de inkepingen in de muur voor de balken.
Toen we hadden gegeten hebben we eerst even op internet gezeten en daarna zijn we als volgt naar Kassh gegaan want het was vandaag markt en we wilde nog wel even kijken of ze wat leuks hadden.
Toen we terug gingen hebben we wat lekkers voor die mannen mee genomen een soort van oliebollen. Ze waren helemaal gelukkig en reageerde daarom ook met ‘’GOD BLESS YOU’’ was best wel grappig.
We hadden ook contact met Eddy opgenomen de driver vand epick up hij zou voor ons nog even het multiplex van het ziekenhuis naar de bouw verreiden met natuurlijk onze hulp. Hij kan niet in zijn ééntje 35 platen verreiden.
Toen we dit hadden gedaan zijn we vervolgens weer op internet geweest om de mail te bekijken en om nog wat dingetjes wat betreft school te doen.
’s Avonds zin we heel op tijd naar bed gegaan want we waren beide erg moe. Het was vandaag wel de verjaardag van Suzane maar hier gaan we een andere keer naartoe als we beide wat fitter zijn.

Woensdag 6 Mei 2009

±32º(zonnig)

Vandaag was het weer een warme dag vergeleken met gisteren in de morgen was het wel benauw aar dit kwam doordat het gister avond/vannacht nog even flink had geregend.
Vandaag hoefde we niet super vroeg op de bouw te zijn want de werknemers wisten wat ze moesten doen dus konden wij op ons gemak doen. Vandaag zouden ze de complete balk laag afkrijgen en de balklaag ook meten verankert aan de muren. We maken nu geen gebruik van de muurplaten want dit is onnodig volgens Stijn en mij en besproken met wat Ghanese.
Het bevestigen van de balken aan de muren is op een apparte maar echt hele simpele manier. Ze hebben het ons vandaag even geleerd hoe je dit snel en makkelijk en toch stevig kan doen. Het stelde niet veel voor maar ze gebruiken gewoon 3/8ste staal en ze buigen er wat hoekjes aan en verankeren het dan met een pin in de muur die later word besmeert met stucwerk.
Ze hebben vandaag de complete balk laas af gekregen zodat ze morgen ochtend vroeg kunnen starten met de multiplex platen bevestigen en daarop vervolgens de aluminium platen plaatsen. We doen deze keer een blauw dak we hebben er voor gekozen samen met Dr. Narh om een blauw dak te doen. Hij vond het een leuk idee om 3 rood, 3 blauw, 3 rood en ga zo maar door te doen.
Paul neemt morgen voor ons wat plaatselijke muziek mee zodat wij deze kunnen luisteren en rippen naar de computer. Zodat we ze niet hoeven te kopen (niet dat ze duur zijn!!!).
Het ziekenhuis was blij voor ons dat we het dak er op zullen krijgen voorat we naar huis gaan! Hier word op gedronken (zeggen Stijn en ik) vandaag hebben we ook de vlag geplaatst want we hebben natuurlijk het hoogste punt bereikt!
We hebben ook nog contact gehad met Eddy de driver van het ziekenhuis! Voor morgen of hij in de gelegenheid is om voor ons te rijden met de dakplaten.

Donderdag 7 Mei 2009

±30º(raar)

Vanmorgen was het weer goed raak wat betreft het weer ’s avonds. Maargoed het regenseizoen is begonnen dus kunnen we verwachten. We zijn blij want we hebben het hoogste punt bereikt! Wie sponsort er een krat bier?? Want dit moeten we vieren!!!!!!!!!!!
Vandaag hebben we eerst op het ziekhuis alle aluminium dakplaten verreden want Dr. Narh had gebeld of we ze weg wilde halen in verband ruimte.
Toen hadden Dr. Narh en Philip van het ziekhuis nog een discussie over dat wij veel goedkopere dakplaten hadden dan hun op de Mohers Lodge.
Toen we alle dakplaten hadden verreden zijn we op de bouw gaan helpen met het leggen van de multiplex platen en het verankeren van het dak aan de wanden.
We hebben tussen de middag even op het internet gezeten en ik heb ook mijn vliegticket terug naar Amsterdam bevestigd. Dit was niet echt heel moeilijk om te doen je belt naar de vliegmaatschappij en je zegt je naam plus datum en het is bevestigt.
Vanmiddag ging het steeds harder waaien. En we hebben dus besloten om op tijd te stoppen Paul ging nog doorwerken met zijn mannen. Maar dit op geheel eigen risico!
We hebben met Paul gesproken over het plafond wat komt in de grote/kleine/bad kamer. En we hebben even gediscussieerd en gebrainstormd hoe we dit gaan doen en we zijn tot een oplossing gekomen een goed alternatief vinden we zelf. En waarschijnlijk ook redelijk ‘’goedkoop’’.
We hebben ook Paul gevraagd of hij begin volgende week ons daarmee wilt helpen terwijl hij ook gelijk de voor en achter deur afhangt zodat het huisje op slot kan en niets meer gestolen kan worden. Het ging steeds harder waaien ’s avonds het leek wel een soort van stormen was niet echt lekker. We maken veel soorten weer mee hier.

Vrijdag 8 Mei 2009

±30º(zonnig/bewolkt)

We hebben vandaag afgesproken met Paul dat hij het dak vandaag zou afkrijgen. We waren dus op tijd op de bouw om de jongens te helpen. Ze hadden alle multiplex platen al er op zitten! Ze moesten nu alleen nog maar d aluminium platen bevestigen en de nok kap bevestigen.
Dit is een karwij om te doen maar dit gaat goed komen we vertrouwen op Paul en zijn werknemers. Stijn en ik hebben genoten van het feit dat het dak er eindelijk op zit naar enige tijd. We hebben zelf wat berekeningen gemaakt wat betreft het plafond van de 2 kamers en de badkamer en we willen dit volgende week gaan maken (de balklaag en het frame daarvoor).
We hebben even met Paul overlegt wat en hoe we te werk willen gaan hij komt maandag terug om de voor en achter deur er in te hangen! N dan kan het huisje op slot. En wij gaan materialen kopen.
Vanmiddag na het middag lunchen hebben we even gevraagd of Dr. Narh en Philip tijd hadden want we hadden de vraag of het mogelijk is om een afspraak op de bouw te hebben wat betreft de afbouw van huisje 4.
Het kwam wel gelegen op aanstaande dinsdag middag om 3 uur. Dan hopen we namelijk ook het plafond erin te hebben zitten.
Veder waren ze beide erg enthousiast wat betreft het dak ze waren erg gelukkig.
Tegen de avond voordat we uit eten gingen hebben we Paul betaald voor het werk. Hij was wel te laat maar hij was wel gekomen voor zijn geld.
We zijn op kosten uit eten geweest die voor Stijn waren gesponsord.! Was erg lekker en bedankt voor het lekkere eten!

Zaterdag 9 Mei 2009

±28º(zonnig/bewolkt/regenachtig)

Stijn en ik zouden vandaag naar Accra gaan, alweer voor mijn laatste keer. Maar we zouden vandaag naar een nieuw deel gaan waar we nog niet geweest waren. Het was wel leuk om te zien het hete Accra New Town. Eerste instantie denk je het is een achterbuurt maar als je er even rondloopt ontdek je vanzelf dat het, het zelfde is als de rest overal.
Onderweg naar Accra moest ik de trotro betalen en kreeg ik veel te veel wisselgeld terug maar dit mocht ik houden (sociaal he!)
We hadden vandaag afgesproken om met Samuel contact te houden. E zouden hem ook bellen als we in Accra waren. Dit hadden we gedaan hij heeft ons een beetje door de ‘’stad’’ geleid.
Het was erg handig dat hij met ons mee ging want alleen zouden we er echt nooit gekomen zijn, hij is natuurlijk een Ghanese en hij kan ook alles voor de normale prijzen krijgen.
We hebben met Samuel afgesproken als we iets wilde hebben moesten we het bij hem aangeven dan ging hij doen of hij het wilde kopen en vervolgens ons erbij roepen. Dit is goed gelukt.
We hebben beide wat leuke spullen gekocht en we hebben het ook gezellig gehad met zijn 2en en met Samuel erbij.
Het is alleen geen aanrader zij hij tegen ons om er alleen heen te gaan dan is het namelijk niet veilig voor je spullen. Je moet ook proberen om gen rugzak me te nemen want als je niet doorloopt zij hij wordt deze van je rug getrokken en ben j, je spullen kwijt.
Op de terugweg kwamen we langs Sege en hadden we even flinke regen (plaatselijk) maar de tro tro bestuurder was niet echt een voorzichtige rijder hij gaf gas bij in plaats van remmen. Al die mensen boos in de tro tro.
Verder heeft het nergens geregend.
In Ada hebben we een Take Away gehaald we hadden geen zin om uit eten te gaan maar ook niet om zelf te koken dus hebben we maar even ‘’afhaal’’ gehaald.
We zijn verder wel redelijk op tijd naar bed gegaan en ik heb ook nog een cadeautje gekregen van de dames van het Aristo huis dit was nog voor mijn verjaardag! Echt wel leuk. Maar die hadden we heel de week niet gezien eigenlijk.

Zondag 10 Mei 2009

±28º(overtrokken)

Gistere avond werden we weer eens verrast met flinke regen en onweer. Erg leuk! En lekker…
Vanmorgen om 10 uur regende het nog steeds het heeft dus goed 12 uur achter één stuk door geregend. Maar we hadden vandaag de plannen om lekker buiten te gaan zitten en lekker te nietsen. Deze plannen hebben we dus voortgezet alleen niet buiten want daar was het ons te nat.
Ik heb vanmorgen tot in de loop van de middag lekker aan school gewerkt tot dat de stroom weer uitviel tot weet ik hoe laat want we zijn gaan slapen en er was nog steeds geen stroom dus hopelijk is het morgen weer terug.
We hebben verder niet veel meer gedaan als lekker genietst en gewacht tot het dus zover was om te kunnen gaan slapen het was vandaag ondanks dat een vermoeiende dag, er wacht deze week een leuke week en we hebben plannen om wat leuke dingen op de bouw te gaan doen nou hopelijk kunnen we ze waar maken.

• 11 Mei 2009 - 18:15

Chantal:

Hey edwin;;
    je verslagjes zien er echt leuk uit;
    Veel plezier de laatste dagen in ghana;; en geniet er nog van.

Groetjes Chantal

• 11 Mei 2009 - 19:08

Tonny:

hoi edwin, en dan is er ineens een echt huis te zien! WAUW! Jammer dat het weer een beeje tegenzit. Geniet er nog van je laatste week.
    Groetjes

• 11 Mei 2009 - 20:17

Rowan:

Hee Schat,
    Echt gaaf om het huis nu zo te zien! Wel jammer van het weer nu steeds.. Maarja daar kun je niets aan doen.. Ik hoop dat het deze week nog gaat lukken met het plafond!

Ik hou van je!
    Dikke kus!

• 12 Mei 2009 - 10:42

Frans En Elly:

Hai Edwin,

Nog 6 dagen te gaan. Geniet er nog even van.
    Het pannenbier willen wij wel sponsoren, alleen zal je het zelf even voor moeten schieten. Wij betalen het bij thuiskomst wel in cedi's (sorry, euro's) terug. Jullie hebben hard gewerkt, dus
    neem het er de rest van de dagen maar van. En pak er maar een pilsje op!

Wij wensen je nog een paar leuke dagen, alvast een goede thuisreis en tot snel ziens in Nederland.

• 13 Mei 2009 - 10:51

Wilbert:

Zo ! Nu het bier is geregeld kan ik ook reageren. (Haha) Het blijft telkens leuk te zien hoe de vorderingen zijn.

Nog een paar laatste dingen en dan kom je maar terug naar huis. Daar valt ook wel iets te bouwen.

Wilbert

• 13 Mei 2009 - 18:52

Toinet:

Hoi Edwin
    Is dit je laatste verslag,horen we de laatse week weer thuis? Fijn dat je toch een leuke verjaardag heb gehad en dat er veel aan je hebben gedacht. Wat een weer nu in Ghana het is te hopen dat je laatse dagen nog een beetje goed zijn.
    Goed jo het dak op het huis ziet er nu leuk uit, nu nog wat af werken misschien, of nog even leuke dingen doen daar die laatste dagen.
    Groetjes van ons gezinnetje we zijn blij als we je weer zien.
    Goede reis terug.

• 16 Mei 2009 - 09:32

Judith Van Haperen:

heey broertje:P
    echt super gaaf dat je een echt huis ziet nou.
    Is nog hard gegaan.
    ik wil je de laatste dagen heel veel plezier wensen.
    en een hele fijne terugkomst:D.
    Liefss Judith