Week 15 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Edwin Haperen - WaarBenJij.nu Week 15 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Edwin Haperen - WaarBenJij.nu

Week 15

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

18 Mei 2009 | Ghana, Accra

Week 20

Maandag 11 Mei 2009

±37º(zonnig)

Vanmorgen hadden we al vroeg contact met Emanuel opgenomen de chauffeur van het ziekenhuis. Hij zou ons namelijk bij e kruising ophalen omdat we vandaag in Kassh spullen zouden gaan kopen voor het plafond in de slaapkamers en badkamer.
Toen we onderweg waren naar Kassh heeft hij ons gedropt bij de houtzager en ging hij verver met de mensen van het ziekenhuis om deze op locatie te brengen. Konden wij namelijk alles kopen en als hij terug zou zijn konden we meteen mee terug naar de bouw gaan.
We hebben alles balken gekocht die we nodig hebben voor het plafond. Op de bouw hebben we Paul goedemorgen gezegd en zijn we aan de slag gegaan hij zou namelijk de deuren gaan afhangen. Die hadden we vanmorgen trouwens eerst nog even van het ziekenhuis naar de bouw verreden. Dan konden de mannen alvast starten met het afhangen van de 2 buiten deuren.
Toen we terug waren zijn we begonnen met het kleine kamertje. We hebben alle balken hiervoor gezaagd en met de juiste verbindingen gemaakt.
We gaan deze morgen in de kamer ophangen en als het even mee zit gaan we het plafond ook dicht maken dan is het meteen ‘’af’’.
Paul heeft vandaag de voor en achterdeur af gehangen. Stijn en ik waren daarom ook erg gelukkig konden we eindelijk het huisje op slot doen! Hier hebben we voor gewerkt om dit nog voor elkaar te krijgen.
In de badkamer heeft Stijn de inkepingen gemaakt in de muur voor de balken. En ik heb alle balken al vast op maat gezaagd zodat we morgen alleen maar erin hoeven te leggen en daar tegen dan de gipsplaten bevestigen.
Voor de grote kamer hebben we nog niet veel gedaan alleen de balken klaar gemaat die tegen de muur komen waar de bevestiging punten komen voor de dwarsliggende balken. Maar dit komt morgen verder wel. We zouden vandaag naar de Bob Marly avond gaan maar we hebben besloten het toch maar niet te doen!
Morgen wacht er weer een leuke dag en een best wel belangrijke dag we hebben morgen namelijk Philip, Dr. Narh, Evans op de bouw voor de afbouw bespreking en hoe verder.

Dinsdag 12 Mei 2009

±35º(zonnig)

Het was weer leuk want we werden weer opgehaald door Emanuel!
Op het ziekenhuis hebben we een hoop plafond platen op gehaald die er al heel lang en heel veel liggen maar niet worden gebruikt. We hebben er 10 mee naar de bouw genomen dat moet wel genoeg zijn voor de ruimtes.
Ook hebben we cement gehaald zodat de gaten van binnen uit kunnen worden dicht gesmeerd zodat de wind niet onder de kap kan slaan en de kap mee kan nemen.
Op de bouw was Paul er niet en de mannen van hem waren aan het niets doen dus zijn we even naar Dr. Narh gelopen om wat cement op te halen. En toen we bij Dr. Narh waren kwam Paul aan lopen met meneer Ambros (de Elektriciteit man) hij had namelijk een vraag of we niet het plafond al helemaal erin wilde legen want er moest nog stroom in maar we stelde hem gerust want hier wisten wij al vanaf! Hij komt deze week nog even langst voor een afspraakje.
Verder hebben we de gehele dag gewerkt aan de plafonds Paul heeft de grote kamer gedaan Stijn en ik de badkamer en met zijn allen de kleine kamer. De badkamer is goed er staat nu een polytank op het plafond en een multiplex plaat. In het halletje hebben Stijn en ik een multiplex plaat precies op maat gemaakt zodat je deze alleen maar hoeft op te tillen en dan zo op het over loopje kan klimmen.
Ook hebben we een verlaagt pafond gemaakt in de ruimte waar ze straks een TV willen plaatsen.
TT is langst geweest om het water werk te bespreken. En hij heeft vanavond met ons het een en ander verder besproken maar donderdag gaan we bekijken wat we wel en niet nodig hebben en wat we nog op de bouw hebben.
Vanmiddag hadden we ook een afspraak met de STAFF van het ziekenhuis (belangrijk dus) en met Evans van de ATI het was een drukke bijeenkomst want de fotograaf van de krant was er zelfs! Dat wil wel wat zeggen he!
We hebben met de mensen de afbouw van het huisje besproken en we hebben gepraat over hoe nu en hoe later en hoe verder. We hebben ook een leuke groepsfoto!
Philip de administrator vroeg of hij mijn e-mail mocht hebben en mijn Nl telefoon nummer en Dr. Narh vroeg aan Stijn en mij of het mogelijk was dat wij voor hem een huis gingen bouwen. Hij is gewoon zo gelukkig dat het zo snel gaat en ze zijn gewoon tevreden over ons.!
Het plafond is af op de platen na die gaan er waarschijnlijk donderdag of vrijdag in! En het water systeem is besproken met TT en we gaan daar verder over op een later tijdstip.

Woensdag 13 Mei 2009

±37º(zonnig)

Warm, was het vandaag. Stijn en ik hadden besloten om er vandaag even tussen uit te gaan en te werken aan school volledig ons zelf richten op de te maken onderwerpen en het voorbereiden voor mijn terug reis en weer school.
Ik werd vanmorgen ook nog even gebeld door Nederland J. de Pijper en weer rapport te geven van de stand van zaken. Hoe alles hier gaat en staat.
Vanmiddag hebben we ook nog aan school gewerkt maar ook voor de bouw. Projectadministratie is weer helemaal in bij gewerkt van de afgelopen week en we hebben bestellingen telefonisch gedaan voor de bouw. We hebben namelijk staal nodig voor het plafond in de slaap kamers voor extra versteviging zodat je er later ook nog op zou kunnen lopen indien nodig.
Vanavond zijn we lekker uit eten geweest en wel weer op tijd naar bed want morgen weer vroeg aan de bak.

Donderdag 14 Mei 2009

±36º(zonnig)

We zouden vandaag met studenten gaan werken. Ze hadden eigenlijk examens maar Evans had er voor ons 2 geschorst van examen om te komen helpen op de bouw. Ze moesten namelijk de rand bij het dak dicht zetten en de eerste laag aan de veranda metselen. En ze hebben ook meteen al het restaureerden werk gedaan wat betreft losse blokken en kieren en gaten overal.
Stijn en ik hebben met zijn 2en het plafond in de badkamer er in gelegd van gipsplaten en we hebben de waterleiding een stukje uitgekapt en de stroom leiding zodat we daar later geen probleem meer zullen krijgen. Ook TT is vandaag langst geweest op de bouw voor wat betreft het loodgieter werk. Hij heeft van ons de klus gekregen om het gehele huisje te voorzien van water en leidingwerk. Hij gaat dit doen en hij gaat zelfs kappen en later ook nog afsmeren!
We hebben ook alvast de platen voor de grote kamer en de kleine kamer op maar gemaakt en klaar gezet morgen komt Paul het laatste werkje doen wat betreft het verstevigen van het frame waar de platen aan komen. We hadden namelijk bedacht om dit gewoon met wapeningsstaal te doen. Het is stevig en een stuk voordeliger en gemakkelijk om te monteren.
Verder hebben we vandaag lekker met die gasten van school gekletst en heb mijn kleren een beetje weggegeven en mijn werkschoenen. Daar worden ze echt gelukkig van! Dat ze zo blij zijn met oude spullen maar goed duidelijk anders leven dan bij ons.
Dr. Narh is ook nog op de bouw geweest vandaag want we kregen geld van hem en we hebben even wat kleine dingetjes besproken. Wat betreft de afbouw wat we nog wilde vragen. En ik heb ook mijn vervoer vandaag definitief gesteld.

Vrijdag 15 Mei 2009

±36º(zonnig)

Vandaag hadden we een afspraak op de ATI met de docent van de ICT en we zouden zijn computer voorzien van auto CAD want dit was de enige die het nog niet had. Er was alleen een klein probleempje… zijn computer deed het niet. Hij liep elke keer vast op de cd-rom.
Toen we naar Kassh gingen hebben we in Kassh even over de markt gelopen en wat spullen gekocht voor aanstaande zondag. We gaan dan namelijk barbecuen met de iedereen samen om dit te doen als afscheid.
Ook hebben we contact gehad met de stukadoor we hebben hem gevraagd een ‘’offerte’’ te maken voor het pleister werk wat betreft de gehele woningen binnen en buiten. Hij zou ons daar vanmiddag verder over contacten.
Ook belde TT of hij vandaag al mocht beginnen wij zijde toen in koor GEEN PROBLEEM hoe eerder hoe beter. Toen we naar huis gingen was wat betreft het water systeem in de badkamer al geheel aangelegd! Dit is erg positief.
Verder hebben wij in de hal van het woning een plafond er in gelegd met een gescharnierde plaat. Zodat je gemakkelijk naar boven kunt om bij e polly tank te kunnen en dat de afwerking toch netjes is.
Vanavond zijn we voor de laatste keer uit eten geweest bij brightest op eigen kosten verder dit weekend gaan we of op kosten van het ziekenhuis of we gaan BBQ’en dus dit is een beter iets.

Zaterdag 16 Mei 2009

±36º(zonnig/raar)

Vanmorgen toen we wakker werden begon het te regenen terwijl de zon nog scheen! Hier dus ook…
Vandaag had ik gepland om eerst aan school te werken en dan daarna lekker op mijn gemakje mijn koffers in te pakken! Maar eerder zouden we niets doen op uit eten met het ziekhuis en technische school naar.
Vanmorgen heb ik lekker aan mijn presentatie gewerkt en verder heb ik van alles een back up gemaakt zodat als het fout zou gaan op het vliegveld dat ik nog ergens een back up heb.
In de loop van de middag hebben we film gekeken en hebben we nog even in de zon gezeten. Verder zou vandaag Anbros langst komen voor de elektriciteit. We hadden afgesproken vanmiddag om half 3 maar hij kwam ongeveer om half 5! Zit bijna geen verschil tussen.
Hij had een prijs gemaakt die viel alleen heel erg tegen het was meer dan verwacht. Maar hij vertelde dat hij de afbouw zelfs al had mee gerekend en hij heeft ook alle stopcontacten en alles er in zitten. Aangesloten en wel.
Vanavond hadden we een afspraak op uitnodiging. Met het ziekhuis en de ATI we zouden uit eten gaan gezellig.
2 docenten die kwamen de ATI vertegenwoordigen (evans en Harry) en Dr. Narh was er en Paul. Dr. Narh betaalde. En we kregen beide nog een cadeautje namens hun omdat we heel goed werk hadden geleverd. We waren verbaast en heel erg tevreden.
We hebben gezellig wat gedronken en gegeten en in de loop van de avond werd de dokter op gepiept en zijn we allemaal naar huis gegaan. Dit was dan mijn afscheid.

Zondag 17 Mei 2009

±38º(zonnig)

Het weer was goed zo mijn laatste echte dag! We hadden vandaag lekker gerelaxt. Zoals altijd op zondag. Ik heb vanmorgen nog even aan school gewerkt en wat kleine dingetjes apart gedaan.
Ook heb ik vandaag mijn laatste dingen ingepakt en geregeld.
Toen we hadden ontbeten vanmorgen zijn we richting het zwembad gegaan en hebben we lekker gezwommen. En genoten van het lekkere weer en gewoon gezellig gedaan. We zouden in de loop van de dag gaan BBQen met zijn allen om te ‘’vieren’’ dat we naar huis gingen.
Onderweg naar de andere want het was bij de andere thuis, kwamen we de foto graaf tegen die ons op de bouw had gefotografeerd. Hij had de foto’s bij en we hebben ze bekeken en ik heb er even een paar gekocht. Die man weer helemaal gelukkig.
Na de bbqen zijn we op tijd naar huis gegaan want ik ga toch nog even naar de bouw morgen dus weer op tijd naar bed. Maar ook wel een beetje vanwege de zenuwen denk ik! Want morgen is de dag.

Week 21

Maandag 18 Mei 2009

±erg warm, zonnig en bewolkt tegelijk

TERUGREIS

• 18 Mei 2009 - 11:11

Francien:

Hallo Edwin,
    Je bijzonder stage zit erop. Ik denk dat je met een goed gevoel kunt terug kijken op de afgelopen maanden. Jullie hebben samen een bijzondere prestatie geleverd en unieke ervaringen opgedaan. Wij wensen je een goede terugreis en alle goeds voor de toekomst.
    Groetjes Francien

• 18 Mei 2009 - 18:56

Rowan:

Schatje, morgen kom je thuis:)Heb er zin in!!! Leuk om je verhaal nog te lezen en je foto's te zien!

Ik hou van jou!
    Dikke kus!

• 20 Mei 2009 - 09:34

Elly:

Dit laatste berichtje is best emotioneel. Een heel bijzondere periode is nu afgesloten. Koester de herinneringen (en deze blog).

Welkom thuis in Nederland. Je kunt nu met je familie, Rowan, vrienden en je school je "oude" leventje weer op gaan pakken.
    Tot vanavond. Dan drinken we en proosten we met "pannenbier" op het succes in Ghana.

Groetjes,
    Elly

• 21 Mei 2009 - 20:14

Jan:

Beste Edwin,

Wat een bijzondere prestatie!
    Ik hoop je volgende week te spreken en samen met je deze formidabele stage te evalueren. Prettig weekeinde met je ouders, vriendin en vrienden! Bedankt voor je inzet en noeste arbeid in Ghana!

• 24 Mei 2009 - 20:05

Toinet:

Toch nog vanalles gedaan die laatste week ,volgens mijn ook maandag nog, ja dan gaat de tijd ook wat sneller.
    Je hebt er een mooie tijd gehad en veel ervaring op gedaan.
    Nu ben je weer lekker thuis, je zag er goed uit en ik ben blij dat ik je weer gezien heb.
    Nu begint het gewonen leven weer.
    Groetjes Toinet