Week 11 ( met papa en mama) - Reisverslag uit Accra, Ghana van Edwin Haperen - WaarBenJij.nu Week 11 ( met papa en mama) - Reisverslag uit Accra, Ghana van Edwin Haperen - WaarBenJij.nu

Week 11 ( met papa en mama)

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

22 April 2009 | Ghana, Accra

Week 16

Maandag 13 april 2009

±30º(‘’s morgens zonnig, loop middag regen en kout)

Vandaag naar Ada Foah met papa en mama op weg naar mijn werk plek en woonplaats! Sjef zat ook bij ons in de tro tro want die had Cees opgehaald van het vliegveld.
Steven de tro tro bestuurder kwam ons ophalen bij het Gasthuis. Dat is echt een toffe vent. We zijn via tema naar huis gereden. En onderweg richting Ada kwamen we in een soort zandstorm je zag geen hand voor ogen dit hadden wij zelf ook nog nooit gezien hier. Maar het regenseizoen is begonnen dus de kans op die dingen is heel hoog die zandstorm ging later gepaard met hevige regen en windstoten.
We zijn toch veilig bij Brightest Spot aangekomen daar zouden ze namelijk de gehele week overnachten en hun koffers kunne laten staan. Dit is niet zo leuk om aan te komen het stond namelijk volop te regenen.
Toen hebben we even ingecheckt en zijn we naar de kamer gegaan en eventjes alles een beetje uitgepakt. Toen papa en mama de spullen gingen uitpakken heeft Steven even met mij naar huis gereden want ik had mijn ramen open laten staan terwijl het hevig aan het regenen was en geregend heeft.
Ik was weer terug gekomen en toen hebben we gezellig wat zitten drinken en eventjes lekker naar de regen gekeken. Het klaarde later wel een beetje op en toen het droog was zijn we naar het huis gegaan waar ik verblijf. En heb ik ze een rondleiding Bana House gegeven.
Ze vonden het een leuk huis maar wel groot. ’s Avonds hebben we lekker gegeten bij Brightest ik heb ze meteen pittig laten eten dan kunnen ze maar goed wennen!

Dinsdag 14 april 2009

±40º(Zonnig)

Een hele warme dag was het vandaag. Het was ook nog eens windstil en de zon stond recht boven je kop. Papa en mama gingen vandaag mijn werkplek bekijken. Daar hadden ze hel veel zin in want papa had zijn werk kleren al aan getrokken om me te gaan helpen werken. We hadden eerst maar de tro tro gepakt dat is al een ervaring. Dat is een vol gesopt busje met mensen en ze stinken allemaal stuk voor stuk.
Op de bouw aangekomen vonden ze de eerste indrukken al leuk! En de huisjes hebben een mooie kleur!
We zagen de pick up van het ziekenhuis rijden we hebben hem meteen gebeld want we hadden cement nodig. Papa en mama gingen beide mee. Papa heeft volop mee lopen sjouwen en mama heeft gekeken.
We hebben ook veel rare beestje op de bouw gezien omdat het geregend had. Paul zou vandaag gaan beginnen met het maken van de randbekisting voor de ringbalk! We hebben hem geholpen en ik heb papa en mama kennis laten maken met Paul dit is een belangrijke man voor ons. Hij is een goede Ghanese en iemand die ook wel wat van bouwen afweet.
Het was wel genoeg voor ons geweest op de bouw we hoefde eerste instantie niet eens te komen omdat w deze week uit handen hebben gegeven aan Paul. We zijn richting het ziekenhuis gegaan om daar even een hapje te gaan eten. We hadden jam friet gegeten hebben ze dat ook gelijk geproefd.
We hebben kennis gemaakt met Dr. Narh en ze vinden het een aardige man en Dr. Narh vind het leuk dat er altijd ouders komen kijken.
Na de lunch hebben we de tro tro gepakt naar Kassh want het is vandaag markt dag en dat heb ik papa en mama laten zien hoe de markt hier in Ghana is. Een stukje anders!
We hebben later terug naar de bouw gegaan toen ze van de schrik bekomen waren en zijn we nog eventjes lekker op ons gemakje naar huis gegaan.
We zitten met 1 probleem het is power of en het water werkt ook niet. We kunnen niet douchen en wassen en we kunnen ook niets zien want het is pik donker.
Maken ze dit ook eens mee! We zijn allemaal op tijd naar bed gegaan want morgen is het vroeg dag want we willen naar Mole gaan.

Woensdag 15 april 2009

±42º(Zonnig)

Al om 5 uur aan de weg staan om een tro tro nar Accra te hebben. We waren dus om goed half 8 op bestemming in Accra STC station. Daar zouden we een bus kunnen pakken die richting het noorden gaat. Het was allemaal goed gegaan. We wilde een kaartje kopen en toen zijden ze van at de kaartjes uitverkocht waren. Maar we konden ook anders reizen. Toen hadden we die kaartjes maar gekocht.
Gingen we de bus zoeken was die bus er niet. Schiet lekker op. Hebben we om hulp geraagd en gelukkig kwamen we iemand tegen die ons graag wilde helpen en die ons afraden om via deze bus te reizen maar toch gewoon de bus richting Mole te pakken. Die was vol. We konden er niet meer bij dus daar gingen onze plannen. Gelukkig heeft die Ghanese het voor ons geld terug kunnen regelen. We hebben vandaag dan maar Accra bekeken. Die man die ons heeft geholpen bij het bus station heeft ons alle mooie plaatsjes laten zien van Accra. Was echt wel mooi om te zien hij wist ook overal mooi bij te vertellen.
We zijn op tijd weer terug gegaan rond 3 uur ’s middags we waren er al natuurlijk vanaf half 8 ’s morgens. We hebben verder toch nog een leuke dag gehad alleen heel erg jammer dat het allemaal zo loopt.
We waren thuis en er was nog steeds geen stroom en water. Zolang hebben we het zelf ook nog niet mee gemaakt. Maargoed we hebben vanavond lekker gegeten in het donker met een kaarsje en lekker nog gekletst.

Donderdag 16 april 2009

±35º(regenachtig)

Vanmorgen werden we wakker van hevige windstoten en die werden overgenomen door hevige regen. Ik heb maar even samen met Naut hier thuis de afwas gedaan (zonder water) we hadden water uit de water put gehaald en dat gekookt en gemengd met koud water. Ja je moet wat!
Toen heb ik alles maar gepakt en alles wat opgeladen moest worden heb ik in mijn tas gedaan om me te nemen naar het ziekhuis het is vandaag een ondoenbare dag zo hevig is alles nat en regent het.
Papa heeft zelfs inde regen staan douchen! We zijn in de loop van de ochtend dus maar naar de bouw gegaan in hoe verre dat mogelijk was. Het was wel leuk om te zien want Paul had met alles waar iets in kan water opgevangen van de regen voor de stucker Philip en de loodgieter TT.
We hebben gezellig met Paul gepraat en papa en mama hebben ook even met hem gepraat terwijl ik wat aan het regelen was met de mannen die op de bouw rondliepen. We hadden ondertussen alles wat opgeladen moest worden in het ziekenhuis aan de stroom gelegd. Daar gaat een arregaad aan van 11 tot 3 uur.
We hebben ’s middags lekker geluncht. En zijn we tegen het eind van de dag op ons gemak door het dorp gaan lopen om richting het zwembad te gaan met het idee om te zwemmen want dan word je ook wel schoon. Maar je mocht het zwembad niet in.
We hebben wel heel lekker gegeten bij het zwembad. Het is wat duurder maar dan heb je ook wat.

Vrijdag 17 april 2009

±42º(Zonnig)

Ik had vandaag afgesproken met papa en mama dat we wel zouden kijken hoe laat we wakker zijn en dat we dan contact hebben en lekker op ons gemak naar de bouw zullen gaan.
We hebben eerst nog gezellig wat gedronken en zijn rond en uur of elf richting de bouw gegaan. Voordat we op de bouw kwamen hebben we eerst eventjes wat fruit gekocht! Ieder één ananas en 2 bananen. Vandaag was het de bedoeling dat we een hoop zouden in orde maken voor de oplevering van morgen. Papa en mama hebben volop geholpen met het ontspijkeren van de bekisting planken van de ringbalk en het naar de container sjouwen om het vervolgens op te slaan voor de volgende studenten.
Vandaag zijn er ook weer stenen makers begonnen die de stenen allemaal met de hand maken en een malletje. Het is zwaar werk maar ze moeten er ongeveer 280 maken willen we rond komen met de topgevels.
Ik vond het echt leuk dat papa en mama zou fanatiek helpen op de bouw, het is wel iets anders dan in Nederland. De weer omstandig heden zijn hier ook veel erger. Het is hier veel warmer en de zon staat echt recht boven je hooft. Mama kreeg zelfs de blaasjes al in der nek te staan.
TT de loodgieter was lekker aan het werk en hij zou vandaag alles afronden we hebben afgesproken om vanavond de betalingen te doen gezellig met een drankje bij Brightest Spot. Paul zou hierbij ook aanwezig zijn. Samuel hebben we ’s middags al betaald.
’s Avonds heb ik eerst even bij papa en mama gedoucht. Want bij ons huis is het nog steeds water of. Echt niet leuk maargoed dit is Ghana.
Toen Belde Dr. Narh vervolgens voor alle administratie even door te spreken. It hebben we samen maar gelijk even gedaan bij Brightest. Was gezellig. Toen kwam Paul ook en hebben we de zaakjes gelijk allemaal geregeld. Toen iedereen weg was kwam TT en heb ik met hem ook nog even over de financiële dingen gepraat. We zijn tot een goed besluit gekomen.
Verder hebben we de laatste voorbereidingen gedaan voor morgen. En heb ik gezellig met papa en mama weer wat gegeten en gedronken!

Zaterdag 18 april 2009

±42º(Zonnig)

Oplevering van de bouw dus wat denk je. Stijn en ik hadden er erg veel zin in we moesten namelijk niet wat we moesten verwachten. Dit maakt het extra leuk.
We waren al op tijd naar de bouw gegaan en papa en mama en de rest zouden vanzelf later volgen. Op de bouw aangekomen werd er druk gewerkt aan het schoonmaken van de huisjes. En het elektriciteit werd aangesloten. En er werden ook blokken gemaakt die we nodig gaan hebben voor de topgevels van onze woning 4.
We waren allemaal maar aan het achten en wachten maar er kwam maar niemand van het ziekenhuis. Op een momnet hebben we gezegd we bellen even naar het ziekhuis. Ze waren onderweg wel een goed uur te laat maar ze kwamen er aan.
Toen ze er waren hebben we huisje voor huisje geshowd aan de Ghanese en alles uitgelegd wat zich inde huisjes bevind en waar alles voor dient. Dit was erg leuk om te doen!
Dr. Narh was erg enthousiast zoals de rest van de mensen die er waren. Het was niet echt super druk maar wel een gezellige club. Toen uit eindelijk was het zover. We gingen de sleutel aan Dr. Narh overdragen en de personeels leden van het ziekenhuis. De mensen waren echt dolgelukkig en er zijn echt veel handjes geschud. Ik sta ook op veel foto’s met Stijn samen. Dit is echt een ervaring niet te vergelijken met Nederland maar wel leuk om mee te maken!
Verder toen het zover was hebben we nog ergens wat gedronken met papa en mama en Naut en Stijn in Big Ada en dit was wel een leuk plaatsje om wat te drinken lekker rustig en gezellig.
Toen we terug waren gegaan hebben we eerst even wat geluncht en ben ik met papa en mama richting de kustlijn gegaan van ons dorpje. We zijn wel met de taxi gegaan anders zou het wel heel ver lopen zijn. Ze vonden het mooi om te zien en waren verbaasd van de sterke stroming die de zee heeft. ’s Avonds hebben we met de mensen van het ziekenhuis wat gegeten (hun waren weg toen het eten klaar was) ze kregen namelijk alles in een dogyback. Niet echt leuk maar zo zijn Ghanese.
Uiteindelijk as het nog een gezellige avond en hebben we veel met elkaar gekletst en gedaan!

Zondag 19 april 2009

±38º(Zonnig)

We hadden afgelopen nacht een flinke regenbui gehad. Het is goed tekeer gegaan. De regen was in samenwerking met hevige onweer en harde windstoten.
Vandaag waren de plannen om samen met Grace naar de Shi hills te gaan. Dit is een natuur reservaat bij ons plaatsje Ada Foah in de buurt. In dit park zou j namelijk apen kunnen zien en anti lopen. En je hebt er ook een mooie waterval. We hadden afgesproken om met zijn allen te eten bij Brigtest deze morgen. (Naut, Stijn, papa mama, ik) en dat we aan Grace om 8 uur zouden tegenkomen bij Brigtest. Maar Grace was er al om half 8 dus die heeft maar gelijk mee gegeten. In de tussentijd heeft ze gevraagd of er meer belangstellende waren om met ons mee te gaan naar de Shi Hills. En dit was inderdaad van beland. Judith met haar moeder en zus zijn ook mee gegaan en dit was wel gezellig.
Onderweg richting daar reden we over een nagal behoorlijk slechte weg waar je zelfs gewoon misselijk van werd.
We waren aangekomen bij de Shi Hills en moesten entree betalen. De man die het moest regelen snapte er niet al te veel van maar uiteindelijk is het nog goed gekomen.
Kregen we uiteindelijk te horen dat we waarschijnlijk geen apen konden zien in verband het slechte weer van afgelopen nacht. Dus we zaten al te ballen maar we gingen naar de andere kant van het park. Zaten er apen aan de kant van de weg in de berm. Meteen gestopt en gekeken en gevoerd.
We hebben ook bij de watervallen gekeken en we hebben daar ook het Chief bijeenkomst plaats gezien. Is een mooie plaats je zou het kunnen vergelijken met bij ons een gemeente huis. Inde watervallen hebben er nog een aantal gezwommen en van de natuur rondom hebben we heel veel foto’s gemaakt! En we hebben genoten van deze omgeving (tropische regenwoud’’je’’).
Toen op de terug weg wilde Grace langst een super de luxe hotel gaan om te drinken en te eten. Ghanese kicken hier namelijk op dit vinden ze mooi om te zien en voor ons is het eigenlijk heel normaal om te zien dus we zijn meteen door gereden naar onze terugplaats.
We hebben deze avond lekker gegeten met zijn 5e en dit was ook meteen het laatste avond maal voor papa en mama in mijn werkomgeving. Morgen gaan we nog naar het eiland en daarna gaan we ze naar Accra brengen. En gaan ze weer aan hun terugreis beginnen. Ik heb deze week erg leuk gevonden kon deze week maar langer duren.!.!

• 22 April 2009 - 14:34

Rowan:

Schatje, leuk om je verhaal te lezen. Van wat jullie allemaal gedaan/gezien hebben. En je foto's ook weer leuk! Ik heb al veel verhalen en foto's gehoord/gezien van je ouders! Echt leuk allemaal!!

Love You!
    Dikke kus!
    xx

• 22 April 2009 - 14:36

Rowan:

Jullie zijn echt al ver met het huisje! Leuk om te zien!!!

XX

• 22 April 2009 - 18:26

Elly:

Hey Edwindo,

Wat leuk, zo´n weekje met je ouders. Maar ook veel te snel voorbij, waarschijnlijk. Het is voor hen ook zeker een hele belevenis geweest. Goeie foto van de "helper": jij aan de phone en papa sjouwen. Dat is nou coordineren en delegeren. Je hebt duidelijk al veel geleerd in het verre Ghana.
    Zondag gaan we Judith uitzwaaien en vanaf dan haar ook in de gaten houden op haar blog. Maar tot het einde van jouw Afrika-avontuur houden we jouw verhalen ook goed bij, hoor.
    Succes nog. We denken aan je.
    Groetjes van de Tilburgers.

• 22 April 2009 - 19:06

Jan:

Hallo Edwin,

Bijzonder leuk dat je ouders zijn geariveerd. Je verhaal klink weer heel postief. De overdracht van de woningen hebben jullie super gedaan. Ook het bouwtempo van woning 4 is prima! Ik hoop dat je samen met je ouders en Stijn nog een aantal leuke dagen kunt organiseren. Ik heb vernomen dat Stijn ziek is geworden. Ik hoop dat hij snel "de oude" is.
    Veel succes verder en bedankt ook je ouders voor hun inzet voor ons bouwproject. Groeten aan alle Ghanagangers!!

• 22 April 2009 - 19:38

Mama:

edwin het was een super weekje! Het was een geweldige belevenis voor ons en ik hoop dat de bouw zo voorspoedig blijft gaan!
    Tot over vier weken!!

• 22 April 2009 - 20:09

Wilbert:

Bedankt Edwin. Het was voor mij (ons) een fantastische ervaring en heb hier met volle teugen van genoten.

• 24 April 2009 - 19:13

Hoi Edwin:

Dat wasweer even geleden dat ik wat gehoord had.Maar wat fijn dat papa en mama zijn geweest, zo`n weekje gaat wel snel voorbij, jammer dat somige dingen niet door konden gaan, maar leuk dat papa en mama dan ook mee gaan bouwen. Op de foto `s zag ik dat het huis ook al een stuk verder is je krijgt nu wat meer zicht ,leuk hoor, jullie doen het goed daar denk ik. Nu is het al een beetje aftellen je komt al weer best snel naar huis,ik ben benieuwd als we jou weer zien.
    Oma en Manon zijn vandaag naar Kreta vertrokken je krijgt ook van hun veel groetjes xxx en van ons thuis ook natuurlijk

• 24 April 2009 - 21:39

Bernadette:

Hoi favoriete schoonzoon,

Wat leuk om te lezen dat je zo'n toffe week samen met je ouders hebt gehad.
    En wat schiet de bouw al op zeg,we zijn trots op je!
    We zijn ook erg nieuwsgierig naar je verhalen als je weer terug bent.
    Hier gaat alles prima,druk met voorbereidingen voor de bruiloft,heel leuk allemaal.
    Nou lieverd maak er nog een paar mooie weken van en we blijven je volgen.
    Dikke kus,
    Bernadette en heel veel groeten van Piet-jan

• 25 April 2009 - 16:59

Annoeska:

Hallo edwin

hoe gaat het daar allemaal??
    was het leuk met je pa en pa :D

nog even en dan kom jij weer terug en dan is je zus al weer paar dagen weg hier in nl

ik wil je nog veel succes wensen en dat je nog veel ervaring mag op doen daar!!

tot snel
    groetjes annoeska.. vriendin van judith!!