Week 13 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Edwin Haperen - WaarBenJij.nu Week 13 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Edwin Haperen - WaarBenJij.nu

Week 13

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

04 Mei 2009 | Ghana, Accra

Week 18

Maandag 27 april 2009

±32º(bewolkt)

Vandaag was het een sombere dag, vannacht was h weer ook hevig tekeer gegaan met name de onweer. De klappen waren zo hardt dat alles gewoon trilde.
We hadden vanmorgen besloten om eerst maar eventjes thuis te werken omdat we op dit moment met een financiële tegenvaller zitten kunnen we even niet verder. We hebben daarom eerst maar weer wat dingen voor school gedaan en voor onze eigen persoonlijke dingen.
Rond 10 uur zijn we richting de opstap plaats gegaan om de tro tro te nemen naar de bouw. Toen kreeg ik telefoon vanuit Nederland. Alles was goed in Nederland alleen de mei vakantie komt eraan dus licht alles er eventjes een weekje tot twee weekjes tussenuit. Maar ze gingen kijken wat ze financieel voor ons konden regelen willen we het dak erop krijgen.
Toen we op de bouw aankwamen zag het er erg moerassig uit en besloten we om maar niet te werken vandaag ‘’onwerkbare dag’’ vanwege de regen vannacht.
Ook kwamen we tot de ontdekking dat er weer eens spullen waren gestolen. De houten pilaren die de ringbalk ondersteunen waren nu allemaal weg gehaald zowel binnen het huisje als buiten het huisje. Erg leuk dus.
Op het ziekhuis kregen we veel post. Ik heb 4 kaarten gehad en ik ben pas volgende week jarig.. ik bewaar ze maar dus tot het zo ver is.
Vanavond hebben we bij Brightest gegeten want Jennifer ging koken en dit had ze gedaan en het was echt lekker. En we kregen het echt voor niets!

Dinsdag 28 april 2009

±32º(zonnig)

Vandaag was het een rustige dag op zich we hebben zelf maar wat werk verzonnen wat we eventueel ook kunnen doen zonder dat we stil hoeven te zitten. We hebben de bekisting gemaakt voor de bar die in de woonkamer komt.
De bar in de woonkamer is een grote oppervlakte en moet ook redelijk wat gewicht kunnen dragen dus we hebben eerst de bekisting gemaakt en die opgehangen aan de zij muren. We hebben alles extra ondersteunt met blokken en we hebben er een hoop staal in gelegd. Om er zeker van te zijn dat het zou houden.
Het bekisten viel in eerste op zicht niet mee het was meer als we gedacht hadden maar we hebben er niet echt vertrouwen in dat het er morgen nog staat ook al is het gestort. Ze zijn hier nogal van wat bruikbaar is kunnen wij gebruiken dus jatten.
We hebben ook alles voor de middag pauze alvast klaargezet of klaargemaakt om na de pauze meteen te kunne gaan storten.
Voor de pauze hebben we eerst even een gesprek gehad met Dr. Narh in verband het geld en de blokken die afgelopen week zijn gemaakt. Deze zijn erg slecht ze brokkelen helemaal af. Je kunt ze dus niet gebruiken. De kwaliteit controle is niet goed gekeurd. En Dr. Narh gaat de makers terug roepen en laten vernieuwen.
We kregen nieuws vanuit Nederland dat er geld zou komen maar pas medio mei. Dan ga ik terug naar huis. Maar gelukkig is Dr. Narh heel gul en heeft hij alle vertrouwen in ons en wilt hij geld voorschieten. (alles voor het dak)
We hebben een gesprek gehad met Philip de man van de financiën van het ziekenhuis. Hij was ons weer aan het vertellen hoe ‘’goed’’ wij waren. Dit is echt leuk om te horen hij vroeg aan ons of hij even wat tegen ons mocht zeggen. (jullie zijn goed bezig)
’s middags hebben we even wat boodschappen in Kassh gedaan voor het verdere eten van deze week.
We hebben ook meteen een nieuw slot gekocht voor de dames van het andere huis. Het voordeur slot was namelijk kapot en Sjef had ons gevraagd deze te repareren.
We hebben vanavond weer film gekeken en vervolgens weer op tijd naar ons bed gegaan.

Woensdag 29 april 2009

±32º(zonnig)

Vandaag was het een moeizame dag. Het enige wat in de planning stond was het ontkisten van de bar die we gister hadden gestort. En we hoopte eigenlijk op goed nieuws vandaag dat Dr. Narh het bericht had gekregen dat er geld beschikbaar zou zijn.
Toen we de bar hadden ontkist hebben we eerst even zitten bekijken hoe het resultaat was, het was namelijk zo als we hadden gehoopt maar dat is dus en klein beetje anders als bij de andere huisjes. Maar het is prima.
Op het ziekenhuis kregen we goed nieuws! Dr. Narh ging voor ons heel veel geld op de bank ophalen zodat we er voor konden zorgen dat het dak er op zou komen. Voordat ik zou vertrekken naar huis.
We hebben dus eerst ge internet want het geld moest nog worden gehaald. En vervolgens zijn we naar huis gegaan want we hadden een bespreking met Paul. Over wat we allemaal moesten kopen. We gaan namelijk morgen naar Accra voor onze inkopen van het dak.
De bespreking hebben we ook gepraat over geld zaken wat betreft Paul en zijn werk. Verder hebben we vanavond nog lekker niets gedaan en wat gedronken bij Brightest en op tijd naar ons bed gegaan morgen belt Paul namelijk tussen 5 en 6 hoe laat we richting Accra vertrekken.

Donderdag 30 april 2009

±34º(zonnig)

Vandaag zouden we naar Accra gaan Paul belde mij deze morgen al erg vroeg dat hij onderweg was naar ons om te vertrekken. De tro tro zou geregeld zijn die onze materialen zou vervoeren.
Onderweg naar Accra hebben we een hoop overlegt wat we verder weer kunnen doen als het dak er op zit en we gaan dan al aan de afbouw beginnen. Eerst hangen we de voor, achter deur af dan kan het huisje op slot en kan er niemand in en kunnen we onze spullen in het huisje leggen.
In Accra hebben we eerst de bestelling voor de aluminium dakplaten gedaan en zijn we vervolgens door gereden naar de hout markt waar we al het hout hebben besteld voor het dak.
Al het hout moest nog worden geschaafd en dergelijke. We hebben dus alles eerst gekocht en toen hebben we met de verkoper lopen onderhandelen wat geld betreft.
De resultaten zijn wel goed alleen we zitten wel een beetje hoger dan we gehoopt hadden, de hout prijzen zijn namelijk duurder geworden. ook hier is het hard hout duur! We hebben later alles naar de machines gebracht waar het bewerkt zou worden. Wij zijn vervolgens met Paul weer terug gegaan naar de aluminium handelaar en hebben daar afgerekend en alles gecheckt. En we hebben nog even wat kleine spulletjes overal gekocht. We zouden later wachten op Paul want hij ging wel even terug om dit mannen op te halen met het geschaafde hout en dergelijke. Dit duurde gewoon 2 en een half uur. Echt niet normaal. Hebben we zo lang zitten wachten op niets eigenlijk.
Toen alles op het dak van de tro tro geladen was (hout en dak platen) reden we terug waar het vervolgens file in Accra zelf was in verband morgen met werknemers dag.
We waren dus pas ‘s avonds om half 10 terug en toen zijn we maar uit eten gegaan en daarna weer op tijd naar bed om dat we morgen weer naar Accra gaan om de werknemers dag te vieren.
Maar onderweg van het uit eten naar huis kwamen we weer langst de motor bende en ze vroegen of we deze keer echt geen taxie wilde waarop ik reageerde nee ik wil niet achterop maar zelf rijden. Riepen ze kom maar. Dus heb ik ook nog even motor gereden met Naut achterop. Een gratis ritje naar huis. Ze waren er wel een beetje verbaast van. De motors zijn hier tourwens ook wel een stukje anders. Maar je krijgt hier echt alles voor elkaar!

Vrijdag 1 Mei 2009

±34º(zonnig)

Vandaag om 6 uur de tro tro naar Accra die Grace had geregeld. Het koste 6 cedie p.p. en Stijn en ik waren de enigste 2 van de gehele groep.
De rest zit namelijk in Mole. Toen we in Accra aankwamen was het één groot gekken huis. Wij waren allemaal met mensen van het Dangma East District Hospital en we gingen dus namens het ziekenhuis in ADA. We kregen allemaal een T-shirt(polo) met daarop het logo van het Ada district.
We werden behoorlijk aan gekeken want we waren de enigste 2 blanken (dit is echt waar).
Op de Independence square was het te doen daar zou alles zich moeten verzamelen. En zou de president komen om zijn zegje te doen en vervolgnes zou iedereen dan voor hem gaan marcheren. We hebben alles op ons gemakje bekeken. En er werd volop gedanst door de Ghanese en gezongen en gefeest. Vanwege werknemers dag dus.
Grace heeft ons heel veel verteld over wat waar wanneer en hoe.
Op een gegeven moment kwam de president dus. Hebben we eerst naar zijn speech zitten luisteren. En daarna gingen alle groepen stuk voor stuk marcheren (wij dus ook) als enigste blanke. Toen we voor de neus van de president stonden zwaaide Stijn en ik en hij zwaaide gewoon terug (blank natuurlijk) iedereen vond het dapper dat we mee deden het was ook echt wel een ervaring.
In de middag zijn we naar Tema gegaan om daar verder te feesten. We hebben daar gegeten want dit kregen we en we hebben ook gedronken en gezellig naar alles en iedereen gekeken.
Ook hebben we de minister van het Gedeelte Accra gezien en deze heeft ook weer zijn zegje gedaan. Was allemaal wel leuk om mee te maken dat zo’n dag een groot feest kan zijn voor mensen.
’s Avonds hebben we niet veel gedaan.
Op de terugweg naar huis toen we langst de bouw reden zagen we dat de lampen branden van de huisjes dus het stroom was vandaag aan gesloten! En we zijn ook mensen tegen gekomen die nog geen 15 minuten van Stijn thuis afwonen. Is wel leuk om zulke mensen tegen te komen in Ghana.

Zaterdag 2 Mei 2009

±32º(raar)

Vanmorgen waren we niet op de wekker op gestaan maar gewoon wanneer we wakker werden. Ik was al op tijd wakker dus ben ik maar een beetje gaan opruimen hier in huis. Buiten op geruimd (veranda) en mijn kamer op geruimd. Toen Stijn ook wakker is geworden hebben we even ontbeten en hebben we proberen contact op te nemen met Emanuel de pick up bestuurder. Aar deze nam zijn telefoon niet op. Lekker handig.
We zijn dus maar naar het ziekenhuis gegaan om eerst even te internetten en met de hoop dat Emanuel daar zou zijn. We hadden geluk hij was daar inderdaad. Hij had zijn telefoon uit gezet want hij moest opladen.
We waren dus rond half 12 naar Kassh gegaan om de Poli tank te kopen. Deze hebben we nodig en moet alvast in het huisje staan voor dat het dak er opkomt. Deze kan namelijk niet gewoon door de deur. Deze is te groot.
Onderweg terug naar huis is de tank nog van de auto af gevlogen. Hij is namelijk zo licht dat de wind hem er af waaide zag er best lach wekkend uit.
Emanuel vond het jammer dat er al weer een eind aan ging komen voor ons hij vroeg wanner we weer terug kwamen en ik moest de mensen in Nederland maar de groetjes doen namens hem! Bij deze!!
’s Middags hebben we nog even gezwommen maar we hebben voornamelijk thuis alles aan kant gemaakt. We hebben de woonkamer op geruimd, de tuin opgeruimd, de veranda op geruimd en al het afval inde fik gezet. We hadden ook benzine gekocht om het aan te steken.
Vanavond hebben we weer uit eten geweest en hebben we zeer ernstig pittig gegeten zo pittig dat alles ervan in brand stond. Maar het was wel lekker.
Verder hebben we een film gekeken en zijn we weer lekke op tijd naar bed gegaan.

Zondag 3 Mei 2009

±28º(overtrokken)

Het weer is vannacht even los gegaan. Het heeft flink geonweerd en geregend en het was daarom vandaag een beetje een droevige dag. De dag is pas beter geworden tegen het einde toen de zon weer onder ging.
Vanmorgen toen het wel wat frisser was, was het wel een mooie gelegenheid om even in bed te blijven liggen. Je dreef er een keer niet uit. Maar verder heb ik vandaag een beetje aan school gewerkt en vooral genikst.
Rond 2 uur zijn we maar met zijn drie-en film gaan kijken tot het etenstijd was en daarnaar zijn we even wat gaan drinken bij de Rubstone er was namelijk een cultureel feest geregeld voor ons maar dit is niet doorgegaan. Dus op onze terug weg richting huis werden we door de politie staande gehouden. Weer die zelfde gast als waar ik het pak van aan mocht z vinden het namelijk leuk asl wij gewoon gezellig komen kletsen dus hebben we dat maar even gedaan in plaats van cultureel feest. Was wel gezellig.

• 04 Mei 2009 - 18:59

Rowan:

Nog een keertje gefeliciteerd met je verjaardag schatje!!! Heb je het een beetje gezellig gehad vandaag? Ik heb je verhaal weer gelezen, en je foto's gezien! Enne ik had toch de goede gedachten bij een bar hoor!!! haha

Ik hou van je!
    Dikke kus!

• 04 Mei 2009 - 19:20

Elly En Frans:

Gefeliciteerd met je 20e verjaardag, Edwin. Nu -volgens ons- nog 15 dagen en je bent weer terug in Nederland.

Vervelend dat de stenen zo slecht gemaakt zijn en dat er weer gestolen is. Zo zit het project toch weer tegen.

Wel bijzonder dat de president naar jullie zwaaide. Eigenlijk wel logisch, want jullie doen goed werk voor zijn land. Hij had jullie wel een "lintje" kunnen geven op werknemersdag.

Ook bijzonder dat je "kennissen" van Stijn tegen bent gekomen. Je ziet het: de wereld is klein.

Geniet nog van je laatste 2 weken in Ghana.

Prettige verjaardag nog.

Groetjes,
    Frans en Elly

• 04 Mei 2009 - 19:52

Jan:

Beste Edwin,

Hartelijk gefeliciteerd met je 20e verjaardag. Ik hoop dat het een onvergetelijke dag wordt!

• 04 Mei 2009 - 21:01

Francien:

Hallo Edwin,
    Hartelijk gefeliciteerd met jet 20e verjaardag. Eentje die je altijd zal herinneren aan de tijd in Ghana.
    Groetjes Francien, moeder van Stijn

• 05 Mei 2009 - 22:00

Wilbert:

Zijn we weer geupdate met de laatste ontwikkelingen op de bouw.

Dus Jennifer was weer beter en heeft toch kwaliteiten laten zien anders dan cola en fanta! Doe haar en de anderen de groeten van ons en mischien een tip, en vergeet Paul zeker niet.

Ga er nog maar lekker tegen aan en zie de tank er maar in te krijgen en het dak er op. Vergeet niet te genieten !!!

Groet
    Wilbert

• 06 Mei 2009 - 07:06

Bernadette:

Hoi Edwin,

Balen zeg dat jullie spullen steeds gestolen worden,op deze mannier duurt de bouw steeds langer.En dan dat gedoe met het geld! Maar petje af,ik vind dat jullie het geweldig doen!
    Geniet nog van je laatste 2 weken!
    Dikke zoen,Bernadette

• 06 Mei 2009 - 19:40

Toinet:

Heb je een gezellige verjaardag gehad? Wat een weer allemaal zo maak je wel alle soorten weer mee. Wat is dat erg zeg dat ze steeds alles weg halen, dat valt ook niet allemaal mee. Fijn dat je zelfs in Ghana nog even motor mocht rijden. En dat jullie mee deden om te masren voor de President, je krijgt toch veel voor elkaar daar zo.
    Mooi dat ze daar zo tevrede zijn over jullie, ze zullen jullie missen over twee weken, maar wij zijn dan ook blij dat je weer thuis bent. Het is te hopen dat jullie het dak er nog op krijgen dat zou mooi zijn.

Groetjes Toinet en de rest van de familie