Week 12 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Edwin Haperen - WaarBenJij.nu Week 12 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Edwin Haperen - WaarBenJij.nu

Week 12

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

27 April 2009 | Ghana, Accra

Week 17

Maandag 20 april 2009

±36º(Zonnig)

Het was vandaag de laatste dag met papa en mama samen. We hebben vandaag gepland om eventjes naar het eiland Alork Pam te gaan en dan een rondleiding over het eiland te krijgen. Op het eiland kunnen ze dan echt zien wat de armere kant is van dit gebied. Daar leven ze nog zonder stroom en stromend water.
Papa en mama hadden er zin in we hebben ’s morgens ontbeten met Naut en Marjolein en de ouders van Judith en zij zelf. Was een grote groep dus van 8 mensen. Ik had met John geregeld dat we een motor bood zouden hebben. Zijn we naar John zijn plaats toe gelopen moesten ze eert nog benzine gaan halen. Naar een goed half uur wachten hadden ze het eindelijk gehaald. En hebben ze de motor geïnstalleerd.
Kregen ze eerst de motor weer niet aan de praat en vervolgens deed de motor het en waren we allemaal opgestapt nog geen 10 meter uit de kant klapte de motor af wij balen als een stekker. Er gaat deze week al zoveel niet zoals ik had gehoopt dat het ging maar des ondanks is het super leuke week geweest met papa en mama
We zijn alsnog met een motor bood naar het eiland gegaan maar wel wat later. Maar goed we hebben het gezien.
We hebben ’s middags nog even lekker wat bij de rubstone gegeten en gedronken en bij het zwembad ook nog even wat gedronken.
Later zijn we terug naar Brigthest gegaan en hebben we alles voorbereid en toen hebben we allen nog even gedoucht en zijn we vertrokken naar Accra.
We waren met de tro tro van Steven gegaan. Was wel gezellig en we hebben nog even lekker zitten kletsen en we zijn ook nog even langst de bouw gereden zodat ze toch nog even de laatste stand van zaken konden bekijken die er gedaan waren vandaag door Stijn. Tot dat ze weg gingen we hebben ook bij het vliegveld nog wat gedronken.
Toen papa en mama door de poortjes gingen zijn Naut en ik naar Joska Lodge gegaan omdat we vanavond Accra zouden gaan bekijken f er te stappen valt. Je hebt er wel 2 Clubs en daar zijn we ook geweest. Het was niet echt spetterend maar het was er vooral duur volgnes Ghanese begrippen. Er kwamen ook alleen maar reiken Ghanese.
We waren heel laat thuis mede door de taxi chauffeur die de weg niet wist te vinden schiet echt lekker op.

Dinsdag 21 april 2009

±34º(Zonnig)

Eerste dag weer zonder papa en mama. Wel even wennen hoor. We hadden dus in Accra geslapen bij het Joska lodge we waren al op tijd wakker en een zeer korte nacht gehad.
Vanmorgen toen we dus op tijd wakker waren geworden hebben we eerst even lekker alles op het gemakje gedaan en zijn we gaan ontbijten. Hebben we ondertussen ook nog een goed doel gesponsord. (een klein meisje wat haar school niet kon betalen) na het zag er wel geloofwaardig uit.
Vandaag waren de plannen om mijn Jambe te laten maken want het leer is namelijk gescheurd door de vochtigheid. En we zouden vandaag ook onze visums op moeten halen. En wat kleine boodschappen doen bij de Shoprite en daarna naar Tema om een pakketje voor Naut op te halen.
De Jambe laten maken was geen punt ik kan hem zaterdag gewoon weer komen ophalen. Hopelijk verkopen ze hem dan niet door je weet het hier maar nooit! We hebben een taxi gepakt richting Sankara Under om daar onze paspoorten op te halen met de nieuwe visa. Alles was goed alleen er was power of dus was het donker binnen!
Bij de Shoprite hebben we wat kleine dingetjes gehaald niet te veel want we gaan zaterdag toch weer terug. En vervolgens zijn we naar de postkantoor gegaan in Tema.
Vandaag was een rustige dag maar Stijn heeft wel gewoon doorgewerkt op de bouw morgen zal ik ook weer aanwezig zijn en zal ik mijn laatst 3 dagen weer van deze week eens gaan uit werken met hopelijk als eindresultaat eind volgende week een dak erop!

Woensdag 22 april 2009

±32º(Zonnig/bewolkt)

Vannacht was het erg slecht weer. Het heft de gehele nacht geregend. We werden gewoon wakker van de ‘’kou’’. Vanmorgen moesten Stijn en ik op tijd naar de bouw want de studenten zouden er al om half 8 zin. We hebben ze deze week ingehuurd om te werken want school is namelijk voor 3 weken gesloten.
Stijn heeft maandag en dinsdag al op de bouw gewerkt aan de topgevels en vandaag moest het nog worden afgerond. Het was alleen niet helemaal gegaan vandaag zoals we dachten. De jongens waren allemaal te laat ze dachten omdat het geregend had dat het geen werken zou zijn! Maar zo werken wij niet!
We waren dus verlaat begonnen maar ze hadden gisteren gezegd dat ze op tijd klaar zouden zijn vandaag. De jongens hebben hard gewerkt en we waren inderdaad klaar voor het middag eten. Half 1 dus.
We hebben alles opgeruimd en een rondje gelopen of ze alles wel goed hadden gedaan! Er is alleen een groot probleem wat Stijn en ik hebben ontdekt is dat de stenen die afgelopen week zijn gemaakt niet goed gemaakt zijn, ze zijn namelijk hartstikke beurs. Het lijken wel bros chocolaatjes. We moeten does Dr. Narh aan het werk zetten dat hij er achteraan zal gaan achter de blokkenmakers.
Ruim 100 blokken zijn verkeert. Dat is wel 3 zakken cement weg gegooid. We moeten hier dus even iets aan doen.
Alles topgevels zitten erop en alles is op hoogte nu kunnen we het hout gaan kopen en het dak gaan plaatsen! Maar eerst even wachten totdat het een klein beetje is uitgehard! En dan kunnen we gaan kappen waar de balken moeten komen. Morgen gaan we computer les geven aan de docent van de ATI en verder gaan we de Mother Lodge bekijken die bij het ziekenhuis is gebouwd.
Vanmiddag hebben we een beetje gerelaxt en aan het project gewerkt. Ook heb ik nog aan school gewerkt en zijn we allen lekker op tijd naar bed gegaan en zoals hier wel vaker hebben we weer ‘’Light of’’ gehad!

Donderdag 23 april 2009

±34º(Zonnig)

Vandaag hadden we een afspraak op de ATI technische school! Deze is gesloten maar de docenten hebben allemaal verschillende besprekingen en wij mochten auto CAD les geven aan de docent ICT.
We hadden namelijk afgesproken met meneer Harry om hem les te geven dit was namelijk al een lange tijd geleden. Hij had er zelfs uit zichzelf om gevraagd. Dat bewijst maar weer hoe de contacten met school zijn, ze zoeken ons zelf op!
We waren al om 8 uur in het computerlokaal aanwezig en we hebben tot ruim kwart over 10 met hem geauto CAD was leuk en gezellig. Hij had ook zijn kinderen mee genomen want zijn vrouw moest naar het ziekenhuis. We werden continu uitgemaakt als blafano. Maar toen we klaar waren met het begeleiden van de docent kwamen die kinderen en ze wilden allemaal spelen enz. Toen had ik ze maar even opgetild en ze waren na de hand helemaal gelukkig. Zij zijn vastgehouden door een blafano. Grappig toch!
We hebben ook nog even met Mister Evans gesproken over eventuele studenten. Maar er komen de komende 11 mei weer examens aan voor ruim 2 weken het schiet niet op het is niet een goede periode om samen te werken met studenten. Er zijn veel vakanties en examens. Dit is wel jammer op zich.
Maar hij was wel tegen alle docenten die er waren aan het vertellen dat Stijn en ik een record hebben weg gezet binnen dit project. Zo snel ons gebouwtje hadden ze nog niet gezien en helemaal niet zo ‘’goedkoop’’ en dat we maar met zijn 2en zijn en toch zoveel werk verzetten.
Om 11 uur hadden we een afspraak met Paul voor het maken van het houtwerk van het dak. Niet dat we het hem laten doen maar hij gaat wel met ons mee om de spullen in te kopen! Erg belangrijk. We hebben een kleine begroting gemaakt en we hebben net genoeg geld! Dus alles moet precies gaan zoals gecalculeerd.
Na de lunch hebben we nog contact gehad met Dr. Narh en hij zou kijken hoe het met de geld zaken stond en of hij al mail had vanuit Nederland wat betreft financiën! En dan zou hij kijken of hij voor ons geld zou kunnen ophalen bij de bank maar hij wil het ook wel voorschieten had hij al aangegeven in het gesprek van vandaag!

Vrijdag 24 april 2009

±32º(Zonnig)

Het was vanmorgen een mooi morgen ik was al op tijd opgestaan ondanks we vandaag niets op de bouw konden doen. Ik heb vanmorgen dus eerst maar even al mijn vuile was gedaan en een beetje gerelaxt. Daarna ben ik gaan werken aan school en heb ik deels mijn examens uitgewerkt.
Vandaag zou Samuel ui Accra langst komen. Hij had voor mij een aantal ananassen mee genomen (8) en we hebben even gezellig met hem zitten kletsen en hij ging om 11 uur weer terug naar huis is wel op tijd maar hij is hier toch ruim ander half uur geweest.
In de loop van de middag zijn we naar het zwembad gegaan om even lekker af te koelen. De temperaturen zijn lang niet meer zo warm maar dit wegens het regen seizoen. Maar rond half 2 begon het me toch te onweren toen hebben Stijn en ik snel de fiets gepakt en naar huis geracet. En we waren net thuis voor de ‘’storm’’ het kwam me er toch weer even uit vallen en zoals gewoonlijk natuurlijk weer ‘’power off’’
Vanavond hebben we lekker bij de Rubstone gegeten. En we zijn op tijd richting huis gegaan omdat we morgen naar Accra gaan.
Vandaag was dus wel gezegd een rustig dagje…

Zaterdag 25 april 2009

±34º(Zonnig)

Vanmorgen waren Stijn en ik alweer op tijd erbij want we zouden naar Accra gaan. Voor mij zou dit de laatste ker zijn voordat ik naar huis ga.
We zijn lekker naar de kraft markt geweest en alle andere markten voor mijn laatste souvenirs en gewoon voor gezelligheid. En een beetje ‘’Ghanese’’ pesten. Kijke kijke nie kope!
Ik heb vandaag al mijn laatste souvenirs gekocht en mijn Jambe opgehaald hij is gemaakt nu ben ik weer helemaal gelukkig. En we hebben ook de boodschappen gedaan voor thuis voor ons drietjes.
Op de kraft waren ze wel erg vervelend omdat op dit moment het toerisme erg hoog is wilden ze voor alles veel te veel geld hebben gelukkig hebben we hier veel van de prijzen af gekregen maar sommige dingen waren echt niet te doen omdat er rondom nog meer blanken liepen en ze bleven stand bij hun prijs. Maar het is toch gelukt bij een hoop dingetjes.
’s Avonds hebben wij Brightest gegeten en morgen mogen we gratis komen eten want dan gaat Jennifer voor ons koken! Ze wilde graag voor ons koken en dan hoefde we niet te betalen!

Zondag 26 april 2009

±34º(Zonnig/bewolkt)

We hebben vandaag lekker heel de dag aan het zwembad gelegen en niets gegaan ook eens een keertje lekker. Vandaag hebben we dus niet zo veel me gemaakt maar het is wel een leuke dag geweest. Het eten bij Brigthest ging niet door want ze was ziek we krijgen het morgen zij ze.

P.s.
Het is trouwens echt leuk dat iedereen elke keer mijn site in de gaten houd! vind ik echt leuk om elke keer de reacties weer te lezen...

  • 27 April 2009 - 12:08

    Francien:

    Hoi Edwin,
    Bedankt voor je mooie verslagen tijdens je verblijf in Ghana. Ik vond het leuk om ze te lezen. Geniet nog even van het mooie weer en je geweldige prestatie die je daar geleverd hebt, samen met de anderen, voor je weer naar Nederland gaat.
    Een fijne vlucht en alle goeds voor een mooie toekomst. Francien, moeder Stijn

  • 27 April 2009 - 14:05

    Rowan:

    Lieverd, het is echt leuk om te lezen,dat ze zo tevreden zijn:) Het is zoeizo leuk om je verhaal weer te lezen:D Ik hoop dat jullie nu snel aan het dak kunnen beginnen!! Ene goed oefenen op je gemaakte jambe hé! Want ik ben benieuwd hoe dat klinkt:P
    Ik hou van je!
    Dikke kus! Xx

  • 27 April 2009 - 20:01

    Wilbert:

    Heb het weer met belangstelling gelezen.
    Geniet er maar van. Het is nu wel heel anders om het te lezen, we hebben er veel meer beeld bij.

    Pa

  • 28 April 2009 - 12:10

    Jan:

    Beste Edwin,

    Er komt medio mei 2009 weer 3000 euro beschikbaar voor woning 4. Dit kun je doorgeven aan DR Narh!
    Alvast een prettige verjaardag toegewenst!
    Veel succes en de groeten van je klasgenoten.

  • 28 April 2009 - 18:43

    Toinet:

    Papa en mama hebbe
    Wn het wel naar de zin gehad bij jou. Ze vonden het mooi om te zien hoe jullie daar bezig zijn, ze zijn ook lekker bruin geworden dus wij zijn benieuwd naar hoe bruin jij wel niet zal zijn .
    Het zou mooi zijn als jullie ook het dak nog op het huis krijgen, dan hebben jullie wel veel gedaan, dat hebben jullie toch al wel, maar dat zou mooi zijn. We kregen daarnet de groeten van jou jij had Robbin gesproken, nog een paar weken en dan kunnen wij jou weer zien. Maak er nog wat van deze laatste tyd en maandag een fijne verjaardag wij zullen wat op jou drinken.
    Groetjes van ons alle. Oja nu gaan we ook Judith volgen want zij is gisteren ook vertrokken, maar daar ben jij vast wel van op de hoogte.

  • 28 April 2009 - 21:32

    Elly:

    Hey Edwin,

    Ik zie het al. Frans kan een stukje grond kopen bij de "forellenvijver" en wij gaan jou inhuren voor het bouwen van een "zalm-kleurig" huisje. Kunnen we je inlenen in augustus? Dan heb je in mei en juni nog even de tijd om weer aan Nederland te wennen. Is redelijk, toch?

    Jullie hebben echt keihard gewerkt. Nog even de daken erop en dan is het tijd voor "pannenbier".

    Wij tellen ondertussen de dagen hier af (Rowan had het afgelopen zondag steeds over 3 weken EN TWEE dagen). We zullen blij zijn jou weer in levende lijve (en niet alleen op foto's) te zien. Maar tot die tijd: goed doorwerken en lekker blijven schrijven op je blog! Hebben wij ook wat te doen.

    Groetjes uit Tilburg.

  • 29 April 2009 - 11:54

    Oma Snoys :

    Hallo EDWIN
    allereerst van harte gefeliciteerd metje 20 ste verjaardag en nog vele jaren hoe gaat het daar in Ghana maarje tijdzit erbijna op nog negntien dagen en dan kom je weer terug naar Nederland dustot spoedig weerzien

  • 29 April 2009 - 12:10

    Sylvia Spruit:

    edwin gefeliciteerd.ik hoorde van kevin dat je zo ver weg zat.ik heb jouw verslag gelezen ,geweldig.
    veel succes .
    grotjes sylvia

  • 30 April 2009 - 20:28

    Inge:

    He Edwin,

    Hoe is het daar? ik heb de verslagen weer doorgelezen, en met de foto's kan ik me een beetje een voorstelling maken maar het lijkt me allemaal erg indrukwekkend.
    Je bent over 3 weken weer terug, gezellig!
    Geniet er nog even van.

    Dikke zoen, Inge

  • 30 April 2009 - 21:24

    Judith:

    Heey Edwin..
    Ik vind het leuk toch nog te lezen hoe jij de laatste dagen met papa en mama ervaren hebben.
    Hoe gaat het nu met je huisje.?
    Ik probeer je nog zoveel mogelijk te volgen maar het is hier nog niet klaar..
    Liefss Judith vanuit Kenia

  • 02 Mei 2009 - 19:13

    Annie En Ben :

    He Edwin,

    Alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Probeer er toch in ieder geval maar een "FEEST"van te maken en dan zien we elkaar weer snel. Genieten nog even....
    Annie

  • 04 Mei 2009 - 06:37

    Morena:

    He Edwin,

    Vanuit het quasi zonnige Nederland wens ik je een fijne verjaardag toe. Van harte proficiat.

    Groet,
    Morena

  • 04 Mei 2009 - 13:30

    Jan En Corry:

    Hoi Edwin,

    Wij wensen jou van harte proficiat met je verjaardag. Het zal voor jou in alle opzichten een waarschijnlijk zonnige dag zijn. Volgens de verhalen die we van je gelezen hebben zou je zo maar een boek over kunnen schrijven.Zo een grote verschillen met hier. Nog een paar toffe weken aldaar en tot in Holland.
    groeten uit Zundert.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Mei 2009

Week 15

11 Mei 2009

Wek 14

04 Mei 2009

Week 13

27 April 2009

Week 12

22 April 2009

Week 11 ( met papa en mama)
Edwin

Actief sinds 06 Jan. 2009
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 18505

Voorgaande reizen:

01 Februari 2009 - 18 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: